Acum aproximativ o lună s-a reușit în București, chiar pe Calea Victoriei, recrearea unei imagini deja istorice, poate cunoscută, „Space taken by 60 people”, fotografie utilizată în cadrul unei strategii de dezvoltare a orașului Munster. În cazul Bucureștiului fotografia face parte din campania Tu ești traficul!
Proiectul este realizat de Comunitatea Bicicliștilor din București (CBB), platforma de ciclism urban Portocala Mecanică, OPTAR (Organizaţia pentru Promovarea Transportului Alternativ în România), și ActiveWatch, ca parte a proiectului Drumuri Verzi București (DVB).
Fotografia – realizată de fotograful Cristian Vasile (București Optimist) rezumă, în 3 cadre, spațiul ocupat, pe aceeași stradă, de 60 de persoane care folosesc 3 mijloace diferite de deplasare: autoturismul, transportul în comun și bicicleta.
Fotografia a fost recreată printr-un efort comun ce a implicat o echipă de peste 120 de persoane, voluntari care au răspuns apelului Comunității Bicicliștilor din București pentru a apărea în cele 3 cadre ale fotografiei, ca șoferi, bicicliști sau călători cu mijloacele de transport în comun.
Proiectul a fost realizat cu sprijinul SC. Autogeneral SA, Asociației „Bucureștiul Meu Drag” și a fotografului Cristian Vasile (București Optimist).
(informații preluate de pe Optar.ro)
Deci în cazul orașului german era vorba de o strategie propusă de administrație, iar noi suntem încă la stadiul de campanii sau chiar inițiative ale privaților, ONG-urilor etc. Zic asta pentru că știu că mai există propuneri ale ONG-urilor care vor o rețea de trasee pentru bicicliști, propuneri care au fost sau vor fi trimise către primărie. Toate bune și frumoase. Primăria nu pare că își va schimba atitudinea peste noapte și ONG-urile vor avea treabă în continuare.
Însă eu văd o mică problemă în modul în care se desfășoară aceste lucruri. Nu am văzut deocamdată (poate există și nu am aflat eu) că se conștientizează faptul că bicicleta ca mijloc de deplasare în oraș este doar o alternativă la transportul în comun, cel care trebuie să fie cel principal. Adesea se preia din strategiile orașelor din vest doar o parte, cea de care este interesată în mod direct cel implicat. NU spun că ONG-urile care propun traseele pentru bicicliști acționează greșit. Nu cred asta, dar mi se pare că ar trebui să se meargă pe o strategie generală. Administrația ar trebui presată să aibă o strategie generală pe care să o aplice.
Imaginea „Space taken by 60 people” are un mic dezavantaj în momentul în care încerci să o privești ca parte a unei strategii. Să mă explic. Poza ne arată un singur moment, cel în care 60 de persoane ocupă o anumită suprafață, în funcție de mijlocul de deplasare utilizat. Într-o strategie de dezvoltare vom avea introdus și factorul timp. Ce se întâmplă în decurs de 24 de ore cu automobilul, bicicleta sau autobuzul. Mijlocul de transport personal (bicicleta sau automobilul) stau degeaba cât nu sunt folosite de proprietar. Stau degeaba și ocupă o suprafață când nu sunt utilizate, parcări publice fiind realizate pentru toate.
Transportul public, fie că este autobuz (cazul din fotografie), metrou, tramvai etc poate funcționa 24 de ore din 24. Deci acesta nu ocupă inutil o suprafață (exceptând garajele, depourile etc, dar acestea sunt situate la periferie). Ce spun eu este că în orașele din vest accentul începe să se pună în cadrul orașului pe transport public, de orice formă. Evident că la transportul public va fi adăugat cel personal, în funcție de zona din oraș fiind permise diferite mijloace de deplasare. Trebuie spus de fiecare dată că doar un sistem de piste de biciclete nu va rezolva problemele de trafic. În cadrul acestor strategii acesta este complementar sistemului de transport public.
În cazul orașelor din vest, cele care sunt date ca exemple pentru încurajarea deplasării pe bicletă, există aceste planuri de dezvoltare continuă. Blocarea unor zone pentru traficul auto personal s-a făcut treptat și DOAR cu ajutorul investițiilor în infrastructura transportului public. În același timp se fac investiții masive constant în infrastructura de transport în afara orașelor, pentru transport public și privat. Faptul că nu se mai investește în pasaje auto în vest este un mit. Nu se mai fac în centru orașului, dar ele se construiesc și fac parte din strategia generală. În Hamburg, Copenhaga sau Londra se construiesc sau sunt în construcție autostrăzi, pasaje suspendate strict pentru bicicliști. Soluțiile par aceleași ca în trecut în cazul automobilelor. Să nu ajungem și noi peste 10-15 ani și să spunem că pistele de biciclete nu sunt o soluție pentru rezolvarea traficului 🙂
Cum am mai spus despre circulația în București, deocamdată asistăm la o luptă pentru spațiu, luptă între pietoni, bicicliști, șoferi sau motocicliști, iar administrația bucureșteană nu dă semne că știe, poate sau încearcă să aplice vreo soluție. Niciunul nu a vorbit despre managementul proprietății și a funcțiunilor, despre implicarea administrației în gestionarea suprafețelor și a funcțiunilor acestora. Încă nu avem logică și coerență, e destul de așteptat până la o strategie integrată care să fie pusă în aplicare.
@popescu
” Încă nu avem logică și coerență, e destul de așteptat până la o strategie integrată care să fie pusă în aplicare.”
Exact nu avem o strategie, desi ea se simuleaza, am vazut un interviu a lui Dedu pe ZF, in care el spune povesti frumoase, insa sub patronatul lui Oprescu, imi vine greu sa cred ca se va investi in TP sau altecva in afara de vaca sfanta a PMB – MAISNA. Coerenta 0, voi da doar niste exemple:
a) pe de o parte, la N se face pasajul ELECTORAL PPL, iar pe viitorul Inel Principal se accepat niste curbe, care de alt fel se puteau evita, vorbesc de Tudor Vladimirescu, pe timpul lui Ceausescu, s-au demolat un sir de case in zona, pentru a face artera rectiliniie(deci s-a facut cea mai complicata treaba), insa neo-comunistii de dupa 89 nu s-au sinchist sa faca artera dreapta, au dat autorizatie sa isi faca aia blcul de birouri, posibil au retrocedat in draci, si pur si simplu au facut o sosea pe vechiul amplasament.
Dupa aia sa nu ii numesti oligofreni?
b)desi tot felul de oficiali afirma SUS si TARE, vom adopta politici care sa reduca tyranzitul de autovehicule prin centru. Ce se face in teren? Pai Neogoita zboara verdeata de pe Bd.Unirii si face locuri moca, in Romana Oprescu vrea un pasaj pietonal subteran(nu cumva care pieton sa incurce vacilor sfinte PMB).
c)S-a trambitat cum PMB va pitonaliza Victoriei, insa daca ne ducem in teren putem vedea ingustari de trotuar, din cauza ca niste genii au hotarat ca este nevoie pe Victoriei „pietonalizata” de PMB trebuie sa fie niste benzi speciale pentru cei ce fac dreapta cu masinile mici, WTF? Nu era cuvantul „pietonalizare”?
am mai vorbit și eu și prin alte articole de logica și coerența asta… exemple avem cu duiumul