Transport public 4 – o colaborare intre bloguri

Am ajuns astazi la ultimul episod din cadrul proiectului comun impreuna cu HM de pe Simply Bucharest si Adrian de la Analiza istorico-arhitecturala. Dupa cum poate ati aflat cei doi au facut cate o propunere pentru rezolvarea problemelor de transport in Drumul Taberei. A urmat apoi articolul meu, in care am detaliat prima propunere a lui Hungry Mole, solutia sa fiind in directa legatura cu planurile de extindere a metroului.  Asa cum era si normal a venit randul sa detaliez si propunerea lui Adrian, METROU de DRUMUL TABEREI.

Adrian vrea in esenta un metrou in Drumul Taberei, dar un „metrou suspendat”.

Iata propunerea lui Adrian si traseul imaginat pentru acest monorail.
„Acest metrou cred ca ar fi mult mai ieftin decat cel propus de autoritati in varianta clasica de tub ingropat. Tubul ingropat este justificat in orase aglomerate, cu centre istorice dense si cu strazi inguste unde o astfel de solutie nu ar fi posibila fara demolari masive. In situatia noastra, spatiul este destul de larg pentru a nu face astfel de sacrificii si prin urmare nu cred ca se justifica ingroparea liniei.
Suspendarea sa are mai multe avantaje:
1. Asigura detasarea totala de traficul rutier de la sol
2. Asigura posibilitatea creerii unor statii in care accesul este controlat deci contorizat si taxat ca la orice statie de metrou obisnuita
3. Poate oferi posibilitatea ca rularea sa se faca nu pe sine metalice clasice pentru tramvai ci pe roti cu pneuri (metroul din Paris are asa ceva) sau, in varianta mai sofisticata, pe perna magnetica – ambele variante reducand vibratiile si zgomotul
4. Ofera pretextul unor traversari pietonale mai complexe in intersectiile dificile.
O astfel de solutie pentru transportul public are intr-adevar multe avantaje si probabil ca cel economic este cel mai important. Insa si in acest caz ar fi nevoie de o regandire a intregului bulevard si a profilului sau transversal. Probabil ca initial aceasta solutie suspendata ar fi mai ieftina, dar daca se doreste rezolvarea completa a problemelor in cadrul intregii zone, ar fi nevoie si de alte investitii. Probabil ca un metrou in subteran i-ar face pe multi sa creada ca nu mai e nevoie de alte transformari si la suprafata si probabil ca asa gandesc si cei din administratie.
Pentru detalierea solutiei propuse de Adrian am ales sa „modific” zona intesectiei de la Complexul Favorit o zona care in decursul timpului nu a suferit modificari majore.
Cele doua imagini ne prezinta intersectia la sfarsitul anilor 70. Imaginile sunt preluate de pe Orasul lui Bucur (multumiri anticipate lui Vlahul).

Pentru o comparatie cu situatia actuala trebuie doar sa „rotiti” imaginea de la nivelul ochiului din aceeasi intersectie(sursa Google Maps). In principiu nu sunt modificari majore, doar o „modernizare” a complexului Favorit, aparitia reclamelor si alte mici detalii, imaginea generala fiind pastrata neschimbat.

Sa vedem insa cum mi-am inchipuit schimbarea acestei intersectii, accentul fiind pus pe rezolvarea transportului public, prin detalierea unei solutii de „metrou suspendat”, asa cum si-a dorit Adrian.

Propunerea meavizeaza amplasarea unei statii monorail, statie suspendata peste intersectie. Din aceasta statie se comunica direct cu cele patru statii de transport in comun, aflate la sol. Spatiul verde central este redus ca dimensiune si va fi amplasat sub linia monorail. Am propus doua benzi de circulatie pe sens si inca o banda speciala pe fiecare sens, exclusiv pentru transportul public, autobuz si troleibuz. Prin aceasta solutie se maresc trotuarele, care au spatiu suficient pentru amenajarea unor piste pentru biciclisti. Aceastea ar putea fi dimensionate cum este normal, despartite de traficul pietonal si carosabil, si nu doar ca linii desenate pe trotuar.
O perspectiva aeriana cu statia suspendata si linia monorail
(vedere catre Complexul Favorit in fundal dreapta)
O perspectiva aeriana cu statia suspendata si linia monorail
(vedere dinspre strada Sibiu)
O perspectiva aeriana cu statia suspendata si linia monorail
(vedere dinspre Complexul Favorit)
O perspectiva aeriana cu statia suspendata si linia monorail
(vedere catre Complexul Favorit in stanga)
O perspectiva aeriana cu statia suspendata si linia monorail
(vedere catre Complexul Favorit in fundal)

Statia de transport public de la Complexul Favorit ar trebui sa functioneze unitar, facand legatura rapid intre tipurile de transport care circula atat pe bulevardul Drumul Taberei cat si pe strada Sibiu. Accesul catre platforma suspendata se face prin cele patru „tuburi” care sunt amplasate in relatie cu statiile de la sol.

Perspectiva din statia de autobuz/troleibuz – Complexul Favorit in fundal dreapta
(poza suport de pe Google Maps Street View)
Perspectiva de pe bulevardul Drumul Taberei, dinspre oras – Complexul Favorit in dreapta
(poza suport de pe Google Maps Street View)
Perspectiva de pe strada Sibiu – Complexul Favorit in dreapta
(poza suport de pe Google Maps Street View)
Perspectiva dinspre Complexul Favorit
(poza suport de pe Google Maps Street View)
Perspectiva de pe bulevardul Drumul Taberei – Complexul Favorit in stanga
(poza suport de pe Google Maps Street View)
Perspectiva din statia de autobuz/troleibuz aflata in fata Complexului Favorit
(poza suport de pe Google Maps Street View)
Perspectiva de pe strada Sibiu – Complexul Favorit in fundal stanga
(poza suport de pe Google Maps Street View)

Probabil ca in acest moment o astfel de solutie nu mai este posibila, avand in vedere ca autoritatile se lauda cu faptul ca vor incepe in cel mai scurt timp lucrarile la magistrala de metrou. Ramane de vazut cand le vor termina. Dar asta nu inseamna ca nu putem lua in calcul o astfel de rezolvare pentru alte zone ale orasului. Si asa cum a spus si Adrian, iata ca pot exista solutii de dezvoltare a unor sisteme de transport fara a te incurca in birocratie si discutii despre cui apartine nu stiu care regie. In principiu primaria poate foarte bine sa vina cu solutii alternative pentru trasportul public chiar daca Metrorex-ul este inca administrat de guvern.

Lista cu toate articolele-propuneri: 
3.Terminal la Piata Unirii detalierea propunerii lui Hungry Mole
4.Statie in Drumul Taberei la Favoritdetalierea propunerii lui Adrian.

9 comentarii la „Transport public 4 – o colaborare intre bloguri”

  1. Locuiesc de multi ani destul de aproape de intersectia de la Favorit si solutia metroului suspendat nu mi-ar fi suras deloc. Bulevardul Drumul Taberei este in zona asta unul dintre cele mai reusite peisaje urbane cu blocuri din Bucuresti, atat cat s-a putut face in perioada comunista. Nu exista front aliniat cu strada cum e in Militari, spatiul este larg si generos, o multime de verdeata. O solutie ca cea propusa aici, cu statie centrala si burlane in toate directiile ar fi imbacsit mult spatiul si perspectiva, adica exact ceea ce da farmec zonei.
    Răspunde

  2. @Anonim…ai dreptate in ce priveste peisajul urban, acelasi lucru poti spune si despre Titan, aparute cam in aceeasi perioada…a fost o moda in urbanism in acele vremuri cu spatii mari, multa verdeata, blocuri amplasate oarecum liber in teritoriu si functiuni publice concentrate in cateva zone, Favorit sau Moghioros etc…ce am propus aici a fost doar o detaliere a solutiei lui Adrian, sa vedem cam ce ar putea fi daca s-ar face monorail…oricum e doar un exercitiu teoretic :)…nu stiu la ce te-ai referit cu "Apar tot felul de proiecte care vor mai degraba sa complice lucrurile, cand ele ar trebui pastrate simple"

    Răspunde
  3. Cheltuiala de bani ,e monorailul si mai ales metroul ,o solutie simpla ieftina si eficienta e o linie de tramvai separata de trafic (ca 41) cu semaforizare normala(adica sa favorizeze transportul public sa depaseasca intersectiile si dupa sa treaca masinile) da si desigur sa fie tramvaie mai civilizate un pic (ar fi deajuns si Bucur-ul LF ,doar aia de la URAC sa ii instaleze AC ). Si viteza de parcurgere a traseului nu ar fi mai mica decat al metroului(deoarece metroul construit va avea statii prea dese) si ar fi muuuult mai ieftin.Insa motivul principal dupa care se face metrou este coruptia ,si anume spagile de pe metrou vor fi mai grase.

    Răspunde
  4. Ideea este intradevar salutara. Proiecte similare de calitate sunt multe dar as evidentia metroul aerian din Vancouver, din Seattle, si chiar cel din Lima (Peru). Sigur este mai ieftin decat metroul.
    Trebuie analizat insa impactul vizual de ansamblu luand in considerare si cladirile din zonele respective si ar trebui adaptate statiile in functie de specificul local.
    Ideea poate reprezenta si o alternative la metrou pe linia Rahova – Unirii – Obor – Doamna Ghica…

    Răspunde
    • Ideea a fost a lui Adrian, iar ce am prezentat eu ar fi doar o variantă… mai ieftin sigur ar fi… avantajul în Drumul Taberei era spaţiul verde de pe mijlocul circulaţiei, element care nu există pe celălalt tronson… oricum, ar fi de discutat

  5. NU,NU SI INCA ODATA NU.Bucurestiul ca si restul tarii are probleme cu cladirile istorice nerestaurate,blocuri neizolate,centrul vechi ne-restaurat,drumuri proaste,scoli care se prabusesc,(unele) spitale mizere si acu vor sa ridice metrou suspendat ? Nu au reusit sa obisnuiasca oameni nici cu asta de acum,daramite altul.PE LANGA ASTA E O RISIPA DE BANI,CARE VA FI DE 10-15 ORI MAI MARE (CA SI IN CAZUL ORICARUI PROIECT) DIN CAUZA CORUPTILOR DIN GUVERN.

    PE LANGA ASTA,II CA SI CUM AI CONSTRUI UN BLOC DE STICLA INTR-UN ORAS DIN EVUL MEDIU (CU STRAZI PLINE DE FECALE,SOBOLANI,BOLI ETC)

    NUMAI ASTA NU NE LIPSESTE.NU ITI FACI INCA UN ETAJ LA CASA PANA NU IL STI INTRETINE NICI PE CEL/E EXISTENT/E …

    Dupa cum spune si Anonymus,ar distruge cu totul zona respectiva „aerisita” si larga,care da un aspect mai linistit si mai liber intr-un oras si asa sufocat de masini (ca pt oameni mai este loc).Din contra ar trebui restabilite zonele verzi din poze,si eventual frumos in centrul lor plantati pomi intr-un sir chiar pe mijlocul amplasamentului si la distanta de vreo 4-5 m unu de altul (sa aiba unde sa-si formeze coroana).Pe langa ca ar da mai mult oxigen ar arata si mai frumos,si ar fi mai mult ca un oras facut „cu acordul naturii” in loc de un conglomerat de beton si asfalt care a fost facut doar sa adaposteasca muncitorii din giganturile industriale comuniste.Orasele trebuie sa fie frumoase,aerisite,curate,cu aer curat,nu inghesuite si umplute cu porcarii de genul.Si la noi multe drumuri la fel,doar latimea strazii variaza,si ar ridicol si hidos sa faci asa ceva.Uitativa doar cum arata in Chicago etc,ridicolul tren suspendat (pentru ca nu e metrou,ala e subteran).

    Răspunde

Lasă un comentariu