Timpuri noi la metrou

Incet, incet revenim la viata din Bucuresti dupa perioada vacantei. Am decis ca prima propunere de dupa concediu sa fie intr-un spatiu care este „vizitat” zilnic de aproximativ 800.000 de bucuresteni. Va propun o refacere a unei statii de metrou, mai exact statia de metrou Timpuri Noi. Ideea mi-a venit de la un simplu rationament. Exista o multime de organizatii care incearca sa salveze patrimoniul orasului sau cel putin asta zic ca fac. Totusi cred ca nu se axeaza si pe problema mentalitatii bucurestenilor, o mentalitate care inca nu ii lasa sa aprecieze ce este cu adevarat important pentru oras.

Putem presupune ca la un moment dat o astfel de organizatie va incerca sa inceapa sa „popularizeze” orasul in randul locuitorilor. Insa unde ar putea face asta? Spatiul care este cel mai vizitat de bucuresteni, de voie sau de nevoie, este metroul. Statiile de metrou ar fi cel mai potrivit spatiu pentru ca mesajul acesta sa ajunga la cat mai multi bucuresteni. Am ales refacerea unei statii de metrou nu pentru a o transforma intr-un spatiu de expunere sau de conferinte ci intr-un spatiu care prin simpla refacere sa „povesteasca” o parte din istoria unei zone a orasului.

De pe site-ul oficial al Metrorex aflam istoria acestuia, cu prima idee de construire aparuta la inceputul secolului 20. Primii pasi au fost facuti prin proiectarea unor „buzunare laterale” in primul proiect al planseului de peste Dambovita. Au trecut insa cativa zeci de ani pana sa se ajunga in 1974 la un nou proiect.
In 1975 se incepe santierul si in 1979 se finalizeaza primul tronson Semanatoarea – Timpuri Noi. Iata ca statia Timpuri Noi, aleasa pentru remodelare, este unul dintre primele capete de linie a metroului bucurestean.

Cele doua imagini de pe TRAM CLUB ROMANIA ne prezinta cum arata statia de metrou in anii 80. Design-ul statiei s-a pastrat pana in zilele noastre, suferind doar mici modificari. Astazi nu prea mai vedem acele trenuri care au fost inlocuite treptat cu unele moderne.

  

  

Imaginile din 2010 ne arata o situatie nu foarte schimbata. Lucrurile diferite sunt panourile cu reclame, ecranele electronice de afisaj a informatiilor. Putem spune ca din acest punct de vedere statiile de metrou sunt un element care se pastreaza in conditii bune, pastrand imaginea generala din momentul contruirii lor. Putem afirma, in gluma, ca iata statul poate pastra anumite lucruri fara sa le distruga, chiar daca nu sunt monumente istorice sau de patrimoniu. Fotografiile realizate cu situatia existenta au fost facute cu acordul conducerii Metrorex, colaborarea cu aceasta fiind excelenta.
De ce a fost aceasta statie de metrou importanta in trecut, astfel incat s-a decis ca aici sa fie unul dintre terminale? Zona Timpuri Noi a fost in istoria orasului o zona industriala. Initial pe cursul Dambovitei, in aval, s-au asezat mestesugarii, dovada si denumirile strazilor din zona. Acest statut de zona industriala s-a pastrat pana in zilele noastre, insa astazi odata cu mutarea industriei in afara orasului, raman spatii inca nefolosite sau care se preteaza unor refunctionalizari. O plimbare in zona ne-ar putea rezerva destule surprize placute in ce priveste spatiul urban din aceasta zona si putem profita chiar de experienta oferita de the hungry mole. Putem vedea ca si astfel de zone pot avea o alta viata pastrand vechea identitate, dar refunctionalizate. Un exemplu in acest sens ar fi poate zona docurilor din Londra, care a fost transformata pastrandu-se elementele traditionale.

  • 1.Fabrica chimica de tabacarie
  • 2. Fabrica de tricotaje
  • 3. Fabrica de turnatorie (erezi)
  • 4. Turnatoria Lemaitre
  • 5. Fabrica de tesaturi de lana Heinrich Schubert & Fii
  • 6. Societatea anonima pentru industria bumbacului
  • 7. Fabrica de arnici si nasturi
  • 8. Depozit de cherestea
  • 9. Depozit de cherestea Gh. Vasilescu
  • 10. Depozit de cherestea Gh. Berevoianu
Pe planul cadastral din 1911 am identificat cateva fabrici, depozite sau ateliere mai importante din zona Timpuri Noi. Pana in 1948 zona nu avea aceasta denumire. Numele de Timpuri Noi provine de la redenumirea de catre comunisti a  Turnatoriei Lemaitre. Insa si denumirea Lemaitre este inca destul de cunoscuta, fapt care ar putea duce la o redenumire a statiei de metrou Timprui Noi – Lemaitre. Zona era in aceea perioada in afara orasului la marginea sa, astfel incat toate aceste spatii industriale nu puneau inca probleme dezvoltarii orasului.
Pe imaginea din satelit a zonei (sursa)am marcat cateva spatii industriale care inca se mai pastreaza sau sunt in curs de demolare, cum este cazul uzinei Timpuri noi.
In viziunea mea statiile de metrou ar trebui sa ofere o imagine a ce se intampla la suprafata. Design-ul lor ar trebui sa fie o legatura cu zonele de la suprafata, cu istoria lor, sau cu imaginea de ansamblu. Ar trebui doar sa ne imaginam cum ar putea fi statia de metrou de la Romana, preluand elemente ale bulevardului Magheru, sau Victoriei cu elemente ale cladirii guvernului sau a zonei Kiseleff. Cred ca statiile de metrou ar putea fi proiectate fiecare in mod diferit si distinct, astfel incat sa devina embleme ale metroului si orasului.
Propunerea mea de remodelare a statiei de metrou incearca sa aduca o imagine de spatiu industrial. Vechile cladiri industriale erau in majoritatea lor lasate cu elementele de zidarie la vedere.
Imaginea noii statii Timpuri Noi ar putea induce ideea unui spatiu industrial din trecut, unde asteptam din moment in altul sa apara un tren cu aburi, incarcat cu marfa.
Mobilierul cat si alte elemente functionale ar putea fi incadrate si ele in acest stil industrial si functional, pentru o imagine coerenta.
Plafonul statiei ar putea fi refacut astfel incat sa imite un luminator al unei fabrici.
In spatiile destinale panourilor publicitare ar putea fi amplasate si informatii despre istoria zonei sau a metroului astfel incat in timp, incet, dar sigur, sa se schimbe mentalitatea bucuresteanului si acesta sa inceapa sa fie interesat de orasul sau. Dezvoltarea retelei de metrou in Bucuresti se va face la un moment si sper ca noile statii vor avea un design modern si probabil in timp se va trece si la refacerea vechilor statii.

22 de comentarii la „Timpuri noi la metrou”

  1. Foarte interesanta abordarea dvs, cat si modul in care ati imaginat statia respectiva, insa lucrul acesta este o sabie cu doua taisuri!
    Răspunde

  2. @MARIVS…multumesc pentru comentariu…as fi de acord cu pastrarea unor statii asa cum au fost gandite de la inceput(poate unele din cartiere care sa zicem ar fi in acelasi stil cu ce se intampla si la suprafata)…problema cu demolat/modificat va fi intotdeauna prezenta intr-un oras si vom avea pareri si pro si contra insa ca tot ati dat exemplu cu perioada interbelica, mie imi place sa zic ca are mare importanta ce pui in loc, din momentul in care s-a decis o demolare…e de observat totusi cu ce arhitectura de calitate au inlocuit, lucru "dificil" in zilele noastre

    Răspunde
  3. Imi plac ideile tale. Chiar dau senzatia c-ar fi o statie de la suprafata. Pacat ca oamenii cu viziune sunt ignorati de mintea ingusta a autoritatilor. By the way, ce program ai folosit, ca vreau sa incerc sa reprezint astfel primariei ideile ptr. orasul meu. Numai bine, si sper ca cineva sa trezeasca odata autoritatile care ne ingroapa in imaginea asta haotica, ieftina si fara sens. Otonis

    Răspunde
  4. @Otonis…multumesc, cat priveste autoritatile, e treaba lor ce fac caci eu nu mi-am pus in cap sa ma duc sa propun ceva…stiu cum "lucreaza" autoritatile si nu vreau sa imi fac probleme inutile…poti folosi ce program vrei tu pentru a face astfel de propuneri, eu lucrez cu mai multe programe si colaborez si cu altii si nu stiu sa recomand un anumit soft, avand in vedere cat de multe sunt
    Răspunde

  5. In primul rand rand propunerea ta va fi luata in considerare atunci cand noi cei care ne strofocam pe forumuri si bloguri o sa fim acolo sus la conducere.
    Răspunde

  6. Mie mi se pare trista schimbarea numelor statiilor, in special Semanatoarea. Pana la urma acea statie a fost creata ca sa deserveasca acea uzina, Semanatoarea. Daca ea nu mai exista nu inseamna ca trebuie schimbat numele caci nu cred ca Petrache Poenaru si-a inventat stiloul in aceasta statie nu?
    Răspunde

  7. @abracadabra…de aia am zis ca sper ca viitoarele statii de pe M5 (sau cum o sa-i zica) sa fie ceva mai interesante ca design…ramane de vazut :)
    Răspunde

  8. @herodot…mersi si fac aici promisiunea solemna ca o sa incerc o propunere cu o statie mai importanta, in functie de informatiile pe care le gasesc :)
    Răspunde

  9. Mi se pare excelenta ideea (si realizarea grafica, de asemenea) Oare nu s-ar putea folosi pt placarea peretilor caramizi de la demolarea fabricilor din diverse zone? Sau chiar faimoasa piatra cubica despre care se intreba Hungry Mole unde se duce?! Si nu cred ca ar fi greu sa se dea o astfel de noua identitate statiilor pe motiv ca in multe zone sunt doar blocuri – de ex, in zona Unirii, au mai ramas tot felul de urme marunte, macar denumiri de strazi vechi, cateva cladiri… n-ar strica sa reamintim bucurestenilor de locuri vechi si frumoase din orasul lor
    Răspunde

  10. Propun si eu o chestie noua la care m-am gandit week-endul asta in timp ce ma plimbam prin centru. Zona veche, asa zis centrul vechi, delimitat de cele 4 mari bulevarde, pe care nu le mai enumar, este in plin proces de restaurare. Eminentele cenusii din primarie, care evident habar nu au de istoria orasului, nu au luat in considerare si renovarea si rabilitarea celeilalte bucati a "centrului vechi", de pe partea ailalta a bulevardului Bratianu, respectiv calea Mosilor si strazile din jurul bisericii Sf. Gheorghe Nou. In momentul de fata e greu sa consideri cele doua parti ale centrului vechi un tot unitar, asa cum sunt ele despartite din 1940 incoace. Totusi, mi-am reamintit si de proiectul ala, Transcental Urban Bucuresti, care parca nu aborda deloc problema asta. Dpdv stilistic cladirile din cele doua jumatati sunt asemanatoare sau chiar identice, zona are acelasi trecut, aceeasi istorie. De ce sa nu readucem la viata intreg centrul vechi? Cum facem sa legam cele doua zone, sa devina accesibile bucuresteanului care isi alege o zi insorita de duminica pentru o promenada prin centrul vechi? Mi-ar placea un proiect pe tema asta. Numai bine.

    Răspunde
  11. Foarte frumoasa propunerea pentru statia de metrou. Mi-ar placea sa astept metroul intr-o asemenea atmosfera. Pacat ca aceasta va fi subteran si deci un pic ascunsa.
    Răspunde

  12. Pingback: Cinci site-uri despre Bucuresti

Lasă un comentariu