Am adus recent în discuţie imaginea spaţiului public din cartiere, referindu-mă atunci la o zonă din cartierul Aviaţiei. Bineînţeles că puteam alege orice alt cartier, orice stradă cu care se mândresc administrațiile de sector. Puteam la fel de bine să prezint un caz din Berceni, Titan sau chiar Rahova. Diferenţele de abordare în amenajarea spaţiului sunt minore.
În cartierele bucureştene s-au făcut destule investiţii care ar trebui să ridice standardul de viaţă şi, în unele cazuri, să-l aducă mai aproape de normalitatea vieţii urbane moderne. Administraţia locală se mândreşte în toate sectoarele cu schimbările revoluţionare: asfaltare, amenajare de spaţii verzi, mobilier urban nou, locuri de parcare, reţele tehnico-edilitare sau locuri de joacă.
Propunerea de astăzi vizează refacerea unui astfel de spaţiu public din cartierul Aviaţiei. Am pornit de la o situaţie existentă ce a suferit exact acele refaceri de care vorbeam. Administraţia a intervenit succesiv în amenajarea spaţiului, fiind implememntate mai multe proiecte de succes.
Ne aflăm în cartierul Aviaţiei, cartier din nordul Bucureştiului, în spatele frontului de blocuri de pe Alexandru Şerbănescu. Spaţiul ales reprezintă o legătură, carosabil şi pietonal, între strada Siriului şi Prometeu. Străduţa nu are o denumire, blocurile având adrese pe Siriului, respectiv Prometeu.
Prima imagine de pe strada Siriului către Prometeu ne prezintă spaţiul actual, aşa cum arată el după realizarea acestor investiţii. În decursul timpului au fost asfaltate carosabilul şi trotuarele, schimbat borduri, s-au îngrădit spaţiile verzi existente şi, recent, se apropie de finalizare o lucrare la reţeaua de termoficare.
A doua imagine este realizată tot dinspre strada Siriului, având în prim-plan un spaţiu verde amenajat. Starea actuală se datorează lucrării la reţeaua de termoficare, deci este, sperăm, temporară. Totuţi se poate remarca minunatul gard de plasă, acest simbol al vieţii de cartier. Orice spaţiu este inodor şi incolor fără un gard, cel din exemplu fiind cel elementar. Sunt veşnic uimit de nevoia de a toca bani tocmai pe lucruri inutile.
Imaginea din mijlocul străzii, privind dinspre strada Prometeu, ne arată alte investiţii ale primăriei: reabilitarea termică a blocurilor. Rezidenţii acestei străduţe sunt privilegiaţi, fiecare bloc fiind foarte uşor de recunoscut. Primăria a decis să personalizeze blocurile prin utilizarea a trei culori diferite, probabil ultimul bloc nereabilitat visând la un roşu ideal.
A patra imagine ne arată un trotuar şi amenajările din jurul blocurilor reabilitate. Gardul de sârmă este absolut util, el stă pavăză pentru iarba de după un gard viu, trotuarul de gardă al blocului şi chiar reduta finală, apartamentele de la parter. Din păcate nu are rost să prezint toate detaliile, modul în care au fost realizate toate aceste investiţii. Nici nu are rost, căci puteţi merge în orice cartier să le priviţi de aproape.
Aceste investiţii sunt doar cosmetizări ale spaţiului public, modalităţi simple şi de efect pentru a toca bani. Locuitorii sunt mulţumiţi că „se face ceva”, că „arată mai bine”. Nu e vorba că ne mulţumim cu puţin, ci că ne mulţumim cu rebuturi. Încă mai acceptăm aceste improvizaţii, considerându-le, în unele cazuri, exemple de bună practică, exemple pozitive. Din păcate acestea nu sunt un semn al evoluţiei. Spun asta pentru că ştiu că aceeaşi sumă de bani poate fi investită în amenajări simple şi de bun gust, amenajări care pot fi decente din punct de vedere estetic, dar pot îmbunătăţi şi alte elemente ale vieţii urbane: siguranţa circulaţiei, estetica spaţiului public, confortul utilizării spaţiului etc.
Propunerea de refacerea a acestui spaţiu o voi încadra atât în categoria Cum mi-am închipuit (în general fiind propuneri utopice), cât şi la rubrica Idei practice, căci veţi vedea că am venit cu soluţii decente, realiste şi foarte simplu de implementat.
Propunerea de refacerea a a acestui spaţiu public de cartier a însemnat în primul rând încercarea de a propune o soluţie simplă şi decentă, soluţie care să nu presupună investiţii majore. În primul rând am încercat să ordonez spaţiul, să scot în evidenţă diferenţa de utilizare a fiecărei suprafeţe. Toate zonele sunt tratate cu materiale diferite, în cazul asfaltului acesta având culori diferite, în funcţie de modul în care acesta este utilizat. Se păstrază suprafeşele de spaţii verzi şi am introdus sensuri unice (am marcat sensul de circulaţie) cu micşorarea carosabilului. Lăţimea carosabilului trebuie utilizată pentru circulaţie, strict pe sensuri unice, şi pentru spaţii de parcare delimitate clar (pentru straăile Siriului şi Prometeu).
Pe imaginea propunerii virtuale puteţi remarca modul în care se diferenţiază suprafeţele. În cazul intersecţiilor, carosabilul se ridică la nivelul trotuarului. Aceasta este o măsură simplă prin care viteza auto este controlată, iar deplasarea pietonală înlesnită. Nu trebuie uitat că suntem într-o zonă rezidenţială. Spaşiile destinate parcării sunt definite clar, atât prin marcaje cât şi prin utilizarea unei culori diferite a asfaltului.
Spaţiile verzi sunt libere, gardurile trebuie să lipsească complet într-un spaţiu de genul acesta. Lipsa acestor îngrîdiri fizice nu conduce automat la deteriorarea spaţiului, delimitarea este clară, iar gardurile existente nu sunt decât un semn al înapoierii. Ar trebui încurajată senzaţia de deschidere a spaţiului comun. În zona locurilor de parcare am introdus un gard viu, o barieră utilă.
În mijlocul acestei străzi am introdus o onă preponderent pietonală, culoar care ar trebui să fie o legătură cu spaţiile de joacă amenajate în zonă. Culoarul acesta este marcat pe planul de sus ca Zona 3 – pietonal /carosabil ocazional. Toate intersecţiile, inclusiv cele din interiorul acestor insule, sunt realizate prin continuarea suprafeţei pietonale stricte la aceeaşi înălţime (marcate cu o culoare diferită şi marcaje carosabile pentru o atenţie sporită a şoferilor).
Zonele strict pietonale (trotuarul) sunt dimensionate minim, dar delimitate de celelate suprafeţe. Lăţimea lor permite trecerea a două persoane alăturate, dar am dorit încurajarea utilizării întregului spaţiu de către pietoni. Toate diferenţierile de nivel sunt gândite pentru încurajarea traficului pietonal, aşa cum ar trebui într-un spaţiu între aceste locuinţe colective. Regândirea întregii zone ar conduce inclusiv la creşterea numărului de locuri de parcare, prin simpla lor ordonare, dar şi la o fluenţă a traficului din zonă, fără a fi încurajată tranzitarea acesteia.
Pentru final am păstrat o comparaţie directă între actuala imagine şi propunere (cred că se poate face abstracţie uşor de vremea ploioasă pe care am făcut pozele pe teren). Este doar o simplă amenajare, fără pretenţii sau design spectaculos. Cred că cel mai mult am urmărit să propun ceva decent şi normal. Aşa cum ar putea fi în cartierele bucureştene.
Arata frumos, dar nu cred ca ar incapea toate masinile si nici ca ar fi respectata aceasta ordine.
mulţumesc… mai întâi ar trebui stabilit ce înseamnă „toate maşinile”, dar garantez că o ordonare în toată zona, va duce la o utilizare mult mai eficientă a spaţiului (inclusiv pentru locurile de parcare)… să fim optimişti şi să avem încredere în progres, orice poate fi învăţat şi respectat 🙂
da, si mie mi se par putine locurile de parcare ( e greu de estimat ce inseamna „toate masinile” dar daca am considera 1 autoturism/apartament cred ca nu am fi departe de adevar ). nici mie nu-mi pare o cheltuiala utila imprejmuirea spatiilor verzi (in special cu materiale de genul celor care au fost folosite)- dar ramane o realitate ca atat timp cat nu sunt prevazute suficiente parcari in zonele de blocuri oamenii vor improviza spatii de parcare oriunde este posibil. iar faptul ca putinele spatii libere ramase in zonele de blocuri sunt progresiv construite in mod sigur nu ajuta.
solutia propusa, desi ma indoiesc sa fie economica, da un aspect mai civilizat aleilor. totusi cred ca este nevoie de interventii mai mari pentru rezolvarea problemei.
nu e chiar greu de estimat… o scară de bloc are cam 20 de apartamente… legea spune că punem un loc de parcare de apartament, aşa cum ai spus şi tu, şi adăugăm 20% pentru vizitatori… pentru o scară de bloc e nevoie de 25 de locrui de parcare… aici e doar o singură alee cu 30 şi ceva de locuri, iar amenajarea ar trebui făcută pentru toată zona… este absolut evident că e nevoie de o strategie şi politici urbane complexe, iar în propunerea asta am vrut să arăt doar ce s-ar putea face minimal… dacă vrei, e o propunere în logica intervenţiilor administraţiei, dar, cred eu, ceva mai deşteaptă 🙂
se intelege 🙂
Arata splendid si aceasta idee a dumitale, ca de obicei. E fezabila pecuniar? Ma intreb de ce nu e un om ca dumneata in functia care trebuie.
mulţumesc… tot ce am propus este utilizând acelaşi mod de gândire al primăriei… dacă există şi au existat bani pentru actualele investiţii, nu văd de ce nu ar fi viabilă şi propunerea asta… evident, calculele economice le fac alţii 🙂
mulţumesc, dar sunt foarte bine în funcţia actuală la firma mea şi pe blog 🙂
Parca vad ca in pozele 2 si 3 ar intra cu masinile si peste spatiile alea verzi din dreapta, iar in poza 4 si peste aleea aia. Spatiile astea verzi din jurul blocurilor ar putea fi transformate cu totul in parcari si sa se creeze in alte zone spatii verzi mai mari. Sunt prost aranjate blocurile in cartierele astea comuniste. Ar fi fost mai buna varianta din occident cu blocurile care formeaza o zona inchisa, cu o curte interioara in mijloc. Si mai sunt si alte solutii. Mai sunt acele parcari cu rampe hidraulice care se pot face in pamant pe 3 niveluri, dar costa totusi foarte mult. Cred ca ar fi mai buna o politica de limitare a numarului de masini. Am inteles ca in alte orase europene se practica alt sistem in privinta parcarii, se dau autorizatii care sunt limitate la numarul de locuri existent si poti sa astepti si ani in unele zone ale orasului. Oricum traficul e deja foarte aglomerat si alte masini il vor face si mai si. Si nu vor fi niciodata locuri de parcare suficiente, mereu pot sa apara alte si alte masini peste cate locuri sunt. Acum sa zicem ca ne permitem cate o masina de familie, dar mai incolo s-ar putea ca acest numar sa creasca si nu va fi spatiu suficient oricum le-ai aranja.
în zonele deja constituite într-adevăr se amenajează spaţiul şi în acest fel se gestionează numărul de locuri de parcare… nu vor fi niciodată suficiente, dar primăria investeşte şi în alte proiecte de creştere a gradului de mobilitate… depinde de ţară sau oraş, dar conceptul este de a se limita circulaţia auto personală… oricum, există soluţii simple şi estetice de a împiedica parcarea pe spaţiile verzi sau pe trotuare, dar nu se implementează în multe zone
Pare a fi o idee frumoasa… problema e ca dupa finalizarea lucrari va veni doreii cu picamarul… va trebui schibata o teava un cablu sau mai stiu eu ce. Si nu va mai reusi sa puna asfaltul sau gardul viu sau copacul inapoi cum trebue ca na asa e la noi…
Hehe, frumos, curat, eficient. Singura problema pe care o vad este mentalitatea, si evient nu sunt singura.
Gardul de metal este din pacate ceva dorit de surprinzator de multi locatari. Trecerea copiilor sau a trecatorilor pe zona de verdeata din zona balconului lor este un motiv de stres. Iarba lor nu trebuie utilizata sau traita, este doar un element de epatare. Ideea ca cineva poate calca pe munca lor si ca ei vor trebui sa aiba grija din nou de zona respectiva este un motiv de stres adanc intiparit.
Masina este un lucru de pret, trebuie parcata cat mai aproape de bloc. Locul de verdeata devine irelevant in fata nevoii de parcare. Din pacate…
Personal, cred ca principala nevoie in momentul de fata este educarea populatiei in relevanta spatiului imediat exterior. Strada nu este doar un spatiu utilitar, ci o extensie a spatiului construit cu drepturi si responsabilitati aferente.
P.S. Nu stiu cum a intrat link-ul ala cu emag in comentariu. Daca ai cum sa-l scoti, te rog editeaza. Multumesc.
știu că mentalitatea e probabil cea mai mare problemă, dar se schimbă și asta… durează mult, dar asta e, educarea durează… linkul intră automat pe anumite cuvinte, e ok, e de la mine 🙂
Asa e, dureaza…
OK.