Prin primăvară am vorbit cu cei de la Asociația Cartierul Aviației pentru o colaborare și, să zicem, consultanță. Octavian m-a găsit pentru că am făcut minunata propunere virtuală printre blocurile din Aviației și a zis că sigur pot să-i ajut cu ceva. Cu ceva i-am ajutat, dar s-a dovedit că nu a fost de-ajuns… Pe scurt, asociația a aflat de Mobilizăm excelența și a zis că e un prilej bun ca să facă ceva în cartier. De câștigat nu au câștigat decât experiență. Oricum, am primit acordul lor să prezint și aici cam ce am gândit eu pentru propunere.
Cred că trebuie să spun că nu e un proiect detaliat. E doar un concept și eu m-am ocupat doar de partea asta. Restul birocratic l-au făcut ei. Deci, măiastra propunere:
Pentru că e vorba de Asociația Cartierul Aviației, normal, suntem în Aviației, la intersecția bulevardului Alexandru Șerbănescu cu strada Burileanu. Spațiul pe care ei vor să-l modifice este o parte din trotuarul din fața parterului comercial al blocurilor de pe Burileanu.
Există două zone ale trotuarului, despărțite de un spațiu verde. Cum se vede și în imagini, aleea creată inițială este folosită ocazional (de fapt cam tot timpul) ca spațiu de parcare.
Tot parterul blocului este un spațiu comercial împărțit de mai multe magazine, ocazional trotuarul mai lat fiind utilizat ca spațiu de ¨relaxare¨ (se mai bea o bere în fața magazinului). Spațiul verde este parțial îngrădit, probabil ca să nu se fure iarba.
Propunerea mea a vizat exact acest spațiu pietonal și transformarea lui într-o zonă funcțională utilă, cu zone de staționare/relaxare de scurtă durată. Evident că a trebuit să iau în calcul în primul rând ce au vrut să facă cei de la asociație, ce se putea face cu bugetul oferit prin concurs și ce se putea realiza cu o minimă intervenție asupra spațiului public, fără a genera o birocrație excesivă.
Pe plnul detaliat al propunerii se văd intervențiile pe care le-am propus: o suprafață pietonală vopsită într-o culoare care să o diferențieze de celelalte zone, un rastel de biciclete, o stație de reparare a bicicletelor (de la Hai cu Bicla), refacerea vegetației, câteva bănci, înlăturarea îngrădirilor inutile și un nou gard între carosabil/locuri de parcare și zona pietonală.
Noul gard (vegetal sau suport pentru creșterea vegetației) ar trebui să ofere protecție față de zona carosabilă. Propunerea nu a vizat rezolvarea traversării străzii Burileanu, chiar dacă s-ar fi impus o remodelare a pietonalului pentru crearea unui spațiu sigur și util.
Rastelul de biciclete și stația de reparare (de la Hai cu Bicla) sunt amplasate astfel încât să împiedice parcarea mașinilor pe colțul trotuarului. Chiar dacă există locuri de parcare, șoferii au obiceiul să parcheze cât mai aproape de accesele în diferitele magazine.
Zona pietonală colorată este o simplă alee, deschisă vizual prin eliminarea îngrădirii spațiului verde din interior. Pe aceasta am amplasat câteva bănci pentru staționare, relaxare, așteptare. Poziția și design-ul băncilor nu au fost clar stabilite, nefiind necesar acum. Eu vedeam chiar ca băncile să fie mobile. Copacii sunt păstrați în totalitate.
A existat chiar ideea ca băncile să aibă un design special, un volum care să înconjoare anumiți copaci. Cum am spus, nu cred că era nevoie de aceste detalii în faza asta. Noul gard protejează și vizual de zona carosabilă.
Cam asta a fost munca pentru acest concept și cred că m-am înțeles foarte bine cu membrii asociației. Eu am mai simțit nevoia să îi mai temperez când ideilor lor mergeau către ceva ce mie mi se părea un pic kitsch. S-au mai luat în discuție la bere, din cât îmi amintesc, tot felul de alte propuneri: pergole la intrarea în blocuri, spațiu pentru artă stradală, grădini verticale, reamenajarea teraselor de blocuri… Idei au, ei sunt la început și rămâne de văzut ce vor reuși să facă în realitate, poate chiar acest proiect.
Pe cei de la Asociația Cartierul Aviației îi găsiți în weekend la Târgul de inițiative cetățenești- ediția a III-a.