Piața Concordiei

intro-propunere-Piata-ConcordieiȘtiu că am promis că următoarea propunere virtuală va fi cea de la Lacul Morii. Am făcut și un sondaj pe tema asta, dar încă mai am mult de lucru. M-am apucat, progresez, dar am exagerat cu suprafața aleasă și o să iasă o propunere monstru, ceva care se va întinde pe mai multe articole. Până atunci m-am gândit că fanii propunerilor virtuale merită un nou articol. Este ceva la care am lucrat de prin 2013 și l-am pus la conservare. De ce? Pentru că în zona aleasă se făceau investiții. Se construia ceva nou. Am așteptat să termine ei și nu am mai verificat ”stadiul lucrării” reale, dar cred că au terminat.

Următoarea propunere virtuală este la Piața Concordiei, evident și din titlu, un spațiu situat în apropierea intersecției Căii Șerban Vodă cu bulevardul Mărășești. Suntem din nou în zona centrală a Bucureștiului, pe una dintre cele mai vechi artere ale orașului. Dezvoltarea axei nord-sud a trecut în plan secundar Calea Șerban Vodă, dar a însemnat și o protejare a unor elemente importante ale istoriei Bucureștiului.

aerian-satelit-Piata-ConcordieiPiața Concordiei este astăzi doar o denumire de stradă, aproape orice urmă a pieței și scuarului existente odată a dispărut. Am marcat pe imagine (sursa foto fundal Google Maps) elementele de reper ale zonei, fosta piață fiind astăzi parte din curtea școlii Ienăchiță Văcărescu. Spațiul este retras de la circulațiile majore, bulevardul Cantemir și Mărășești, forma sa rectangulară fiind generată de străzi și construcții tradiționale de sfârșit de secol 19 și început de secol 20. Școala Ienăchiță domină fostul scuar, aceasta fiind la rândul ei ”proiectată” pe fațada blocului modernist de pe axa nord-sud. Zona are ca funcțiune principală locuirea, în majoritatea cazurilor în construcții individuale tipice pentru mahalaua bucureșteană din perioada amintită.

Cum v-am spus la început, administrația a investit într-o nouă construcție pe parcela școlii. Pentru că nu am fost recent prin zonă, iar Google Street View nu are o imagine actualizată, bănuiesc că este vorba de o sală de sport. În orice caz, cei interesați pot face o comparație între ce propun eu și realitatea bucureșteană. Recunosc că nu am fost foarte serios și profesionist, ar fi trebuit să revizitez locul înainte de a veni cu noua propunere. În apărarea mea pot spune că propunerea de refacere a Pieței Concordiei este terminată înante de a se începe lucrările la sala de sport, altfel aș fi luat în considerare și noua construcție. Veți vedea mai departe că ce mi-am închipuit eu conține și o parte din funcțiunile noi. Oricum ar fi situația actuală, un alt lucru schimbat este chiar școala, aceasta fiind recent refăcută.

Situația actuală este destul de clară, practic piața nu mai există de la extinderea curții școlii. Totuși situația nu a fost aceasta și în trecut. Două imagini confirmă și rostul denumirii de piață.

Bucuresti-plan-1911-1927Vă prezint două imagini din zonă. În partea stângă vedeți un extras din planul Bucureștiului de la 1911, iar în partea dreaptă o imagine aeriană din 1927. Am marcat pe acestea circulațiile importante, Calea Șerban Vodă fiind cea care și-a păstrat denumirea. Pe amândouă se poate remarca scuarul astăzi dispărut, la 1927 pare că există chiar vegetație plantată. Destul de interesant este faptul că școala Ienăchiță Văcărescu a avut profil mixt, băieți și fete, clădirea și parcela fiind împărțite egal și simetric. Putem spune că există un ax de simetrie al întregului spațiu, ax generat în special de școală (fațadă, plan, amplasarea pe parcelă), dar și de circulațiile perpendiculare pe Calea Șerban Vodă.

plan-propunere-Piata-ConcordieiPropunerea mea virtuală de refacere a Pieței Concordiei are ca elemnt principal această simetrie a spațiului și refacerea parțială a scuarului. Am refăcut circulațiile din piață și am introdus un spațiu pietonal generos. Prin acesta am încercat să reintroduc planificarea inițială a amenajării. am propus și eu o sală de sport pentru școală, dar am ales să fie introdusă în subteran, cu spațiu verde deschis la nivelul strazii. Copacii sunt aliniați pe două linii perpendiculare pe axul de simetrie al spațiului și pentru a sublinia vechiul traseu al strazii. Pavajul va fi tratat diferit pe anumite suprafețe pentru a accentua percepția simetriei. Spațiul de la intrarea principală în școală de pe Calea Șerban Vodă a fost și el refăcut, simetria fiind păstrată.

propunere-Piata-Concordiei-a1propunere-Piata-Concordiei-a2Imaginile aeriene cu noua Piața Concordiei cred că ajută mai mult la înțelegerea propunerii virtuale. Spațiul pietonal a crescut ca suprafață și ar trebui să fie nu doar un loc de trecere. Ar putea deveni un punct de interes pentru cartierul de locuințe individuale și, în același timp, o zonă de așteptare mai atractivă pentru cei care își însoțesc copiii la/de la școală. Zonele albastre sunt suprafață carosabilă la nivel cu tot pietonalul, în zone rezidențiale fiind nevoie de o descurajare a traficului auto și sporirea siguranței.

propunere-Piata-Concordiei-a3propunere-Piata-Concordiei-a4Alte două imagini aeriene cu noua Piața Concordiei din zona școlii Ienachiță Văcărescu. Sub spațiul verde central am amplasat sala de sport a școlii, aceasta putând fi utilizată în afara cursurilor și de alte persoane. Există un acces direct, fără a fi nevoit să treci prin școală.

propunere-Piata-Concordiei-s1Pe imaginea din zona centrală a noii piețe am marcat axul de simetrie și prin schimbarea pavajului. Sigur, cred că se pot găsi și alte materiale mai potrivite pentru piață, dar vă puteți face o idee despre cum ar putea arăta acest spațiu. În fundal ar trebui să se vadă fațada secundară a școlii, precedată de spațiul verde deschis.

propunere-Piata-Concordiei-s2O imagine cu accesul către noua sală de sport a școlii Ienachiță Văcărescu. Spațiul verde central este deschis, putând fi utilizat chiar la realizarea unor cursuri în aer liber. Probabil că ar fi nevoie de elemente suplimentare care să asigure securitatea în cazul în care spațiul acesta este accesibil. spațiile acestea pot ajunge să aducă fonduri pentru școală, exact ca în propunerea de la rondul de pe Vasile Lascăr.

propunere-Piata-Concordiei-s3O imagine cu spațiul verde de pe noua sală de sport a școlii Ienachiță Văcărescu. S-ar putea amplasa câteva luminatoare, atât pentru a avea cât mai multă lumină naturală în sală, dar , mă gândesc, că ar fi interesant de văzut și meciuri de sport. Din nou, ar fi nevoie de un design special și pentru aceste elemente, dar cred că se înțelege destul de ușor ideea.

propunere-Piata-Concordiei-s4O ultimă imagine cu noua Piața Concordiei din zona pietonală. Nu am în minte cât ar putea costa o astfel de transformare și cât este de fezabilă, dar cred că ar însemna mai mult pentru zona pieții decât o simplă sală de sport. Cel mai simplu ar fi să faceți o plimbare pe la Piața Concordia și să comparați situația reală cu această propunere virtuală. La fel cum am spus și pentru propunerea de la o școală din Ferentari, ar fi nevoie ca astfel de investiții să implice și comunitatea locală.

În cazul acesta este vorba doar de o reamenajare decentă (mi se pare mie) a unui spațiu bucureștean. Până la urmă contează ca și spațiile din cartierele de locuințe, chiar și cele centrale, să beneficieze de o creștere în calitate. Doar simpla transformare în pietonal și, în felul acesta, revenirea la piața dispărută ar putea însemna mult mai mult pentru comunitate. Mai mult decât luminițe, floricele, bordurele și alte ”evenimente socio-culturale”.

6 comentarii la „Piața Concordiei”

  1. Mi-ai adus aminte ca in urma cu peste 20 de ani, la proiectul de anul 4 cu tema „scoala”, am avut subiectul extinderii scolii Enachita Vacarescu pe terenul ala. Pe undeva cred ca mai am proiectul ala facut sul numai ca ar trebui sa-l caut prin pod la mama …

    Răspunde
  2. Este o propunere foarte interesanta. Totusi trebuie tinut cont ca în zonele rezidențiale este nevoie si de locuri de parcare, chiar daca este necesara descurajarea traficului auto. Insulele de verdeata din zona carosabila (spre str. Enachita Vacarescu) o micsoreaza, iar autoturismele rezidentilor nu mai pot fi parcate langa bordura.
    Traficul pietonal este in prezent mic in Piata Concordiei, dar pentru rezidenti si scoala ar fi ideala o zona cu verdeata. Ar fi fost bine sa prevedeti si bancile si stalpii de iluminat – in prezent de ex Str Piata Concordiei este total in bezna cu stalpi fara sistemele de iluminat (zona spre Str. Petru Cercel, intre Calea Serban Voda si Str Concordiei).
    Lucrarile la sala de sport supraterana sunt acum intr-un stadiu avansat.

    Răspunde
    • mulțumesc… în cazul locuințelor individuale, regulamentul spune că mașinile se parchează în curte… sigur, aș fi putut detalia și amenaja străzile adiacente cu spații de parcare și sensuri unice, cum am mai făcut în alte cazuri… nu e o soluție detaliată, este doar o propunere virtuală, o idee pentru zonă, din cauza asta nici nu detaliez amplasamentul stâlpilor (poate doar în cazul în care m-ar interesa în mod special la înțelegerea propunerii)… bănci am pus, sunt sugerate prin volume simple în zona pietonală cu copaci

    • P.S. Săptămâna trecuta au apărut și stâlpii de iluminat în jurul școlii (lateral și în spate) unde era beznă, însă nu sunt conectați la rețea deocamdată. In ceea ce privește parcarea mașinilor în curte, de acord, dacă există spațiu în respectivele curți care să permită accesul auto – în zonă sunt multe curți în care nu se poate intra cu autoturismul…

Lasă un comentariu