Astăzi fac o plimbare pe minunatul bulevard Iuliu Maniu. Pentru noua propunere virtuală am ales să refac o parte din acesta, porțiunea de la Lujerului până la strada Mărgelelor, către ieșirea din București. Prima dată cu o propunere virtuală în Militari.
Imaginea de pe Street View/Google Maps este ceva mai veche, din 2019, dar nu sunt schimbări fundamentale ale bulevardului. Pe atunci încă se „lucra” la scuarul central. În schimb s-au păstrat elementele principale: o circulație carosabilă majoră care este bordată de locuințe colective pe toată lungimea acestui tronson. Există două „accidente” majore în frontul aproape continuu de blocuri: zonele comerciale de la Veteranilor și Gorjului.
Ce profil are bulevardul Maniu? În medie avem 4 benzi de circulație carosabilă pe fiecare sens, un spațiu verde central și, pe unde a mai permis lățimea, încă o zonă de circulație cu locuri de parcare. La astea adăugăm câteva spații verzi (mai generoase în partea dreaptă în apropiere de Lujerului) și o plantație de aliniament… asta doar pe ici pe colo… pe unde au mai rezistat copacii. Blocuri de sfârșit de ani 60, anii 70 și puțin din 80.
De ce am descris profilul existent? Pentru propunerea asta virtuală m-a interesat să refac doar spațiul public, bulevardul, zona de circulație. De data asta nu mai demolez niciun bloc ca la Dristor și nici nu o mai iau razna ca prin Berceni. Nu, de data asta mai calm și mai simplu.
Propunerea mea virtuală este o regândire a profilului bulevardului. Pe secțiunea transversală puteți vedea spațiile propuse. Profilul tip are următoarele constante: 2 benzi pentru bicicliști (sens dublu), bandă transport public pe fiecare sens, spații verzi laterale (lățimea fluctuează pe toată lungimea bulevardului), 4 benzi pentru circulație auto (două pe fiecare sens) și trotuare cu lățime variabilă.
Pe imaginea aeriană a întregului tronson puteți vedea toate modificările. Cu mouse-ul puteți vedea ceva detalii ale propunerii. Ideea principală a fost de a reduce spațiul pentru circulația auto și a crește suprafața pentru circulații pietonale, transport public și bicicletă, spații verzi.
Pe planul propunerii puteți vedea spațiile noi fără copaci. Cu mouse-ul puteți vedea mai detaliat. Am plecat de la ideea simplă că automobilul personal are prea mult spațiu dedicat. Deci l-am redus la 2 benzi pe sens. În același timp dispar complet toate zonele de parcare de pe carosabil (în special parcarea în spic de pe fiecare sens).
Pe Iuliu Maniu avem transport public bine reprezentat prin autobuz, troleibuz și metrou în subsol. Pentru reducerea traficului încurajez transportul public la care adaug deplasarea pe bicicletă. Locurile de parcare de pe bulevard se pot muta decent în parcări publice. Două amplasamente sunt evidente: cele două complexuri de la Veteranilor și Gorjului. O reamenajare completă a acestora și adaugarea unor parcări publice nu e cine știe ce lucru.
Pentru cine facem locuri de parcare și de ce? În primul rând pentru rezidenți și aici nu mă refer doar la blocurile de la bulevard. Locuri în parcări publice cu plată, amenajate în zone și cu alte funcțiuni (cele două parcele de la Veteranilor și Gorjului au aprox. 10000mp și pot fi găsite și alte terenuri). Numărul de locuri nu trebuie să încurajeze utilizarea automobilului personal. Deci nu avem loc pentru toată lumea și nici nu vrem asta. De aia avem transport public și acesta ar trebui să fie prioritar. Cei care tranzitează zona pot avea opțiuni prin înființarea de parcări publice la intrarea în oraș și utilizarea transportului public. Ei sunt descurajați și prin reducerea benzilor de circulație și a posibilităților de acces în zona adiacentă. Nu e mare filozofie.
Imaginile aeriene prezintă propunerea virtuală la nivel de machetă. Pornim de la Lujerului și ajungem la final la strada Mărgelelor. Întregul bulevard are plantație nouă de aliniament și am păstrat toate spațiile verzi existente. Pe toate tronsoanele am mărit suprafața trotuarelor.
Sigur, toate modificările acestea ar trebui să facă parte dintr-o strategie mai mare, dintr-un proiect care să refacă și Uverturii, strada Liniei și bulevardul Timișoara. La asta ar trebui să se adauge și planuri de transformare a insulelor de locuințe colective. Dar se pot face și pași mici… un exemplu pe bulevardul Iuliu Maniu ar fi refacerea iluminatului stradal. Mergeți seara și vedeți care parte este cea mai luminată, unde sunt amplasate cele mai multe corpuri de iluminat… carosabilul este încă prioritar și în acest caz. Prin propunerea mea virtuală am încercat să vă arăt că se poate și altfel.
Îmi place, e simplu, e eficient, e premisa corectă pentru îmblînzirea șoselei.
Pe măsură ce trece vremea mă conving că nu avem nevoie de mai mult de două benzi pentru mașinile personale pe aproape nicăieri.
ai dreptate cu cele 2 benzi mai ales în cazul unui bulevard ca ăsta ca are atât de mult transport public
pista pe trotuar sunt o porcărie sinistră plus că nu e clar ce se întămplă cu parcajele aflate pe partea cu numerele impare – devin trotuare sau piste ?
nu știu dacă ați citit articolul…
Mai, credeam ca te-ai lasat de blogul asta … Nu stiu de ce mie nu imi mai arata activitate la tine de 2 ani. Si uite ca sunt articole …
încerc să mai fac câte ceva pe blog, niște propuneri virtuale
O sa sufoci definitiv cartierul! Dupa ce ca e doar un singur bulevard de evacuare, il si reduci la „2 benzi ” pe sens. Ai uitat ca a mai fost asa?! De ce crezi ca au lărgit bulevardul?! Cine angajeaza „destepti” d-astia ca tine?! Si oricum trotuarele sant ffff largi?! Viziunile tale sant COȘMARURI !