Pasajul pietonal subteran din Piaţa Romană

Am fost întrebat pe email despre proiectul pasajului, aşa că am decis să scriu un pic despre el. În general nu scriu decât despre lucrările mari (cele care este sigur că se realizează). În rest sunt foarte multe propuneri care nu sunt gândite pentru a fi realizate.

Revenind la pasajul de la Piaţa Romană, este o idee mai veche (nu am documentat propunerile ante 1989, dar există destule şi din aceea perioadă). Prin 2009 apărea un PUZ care prevedea un pasaj pietonal şi unul auto, pe direcţia bulevardului Dacia (găsiţi imagini pe forumul Transira). Prin 2011 se schimbă propunerea, dar se păstrează cele două pasaje, auto şi pietonal, în subteran (o imagine cu planul respectivei propuneri).

Ultimul proiect (îl găsiţi aici) a păstrat doar pasajul pietonal subteran. Traversarea pietonală a bulevardelor Dacia, Magheru şi Lascăr Catargiu se va face doar prin pasaj. Se reduc timpii de aşteptare a autovehiculelor şi cam atât. Nu am văzut un studiu care să arate cât de periculoasă este intersecţia pentru pietoni. NU am văzut un studiu care să explice cu cât poate creşte volumul traficului auto. Niciun studiu care să spună dacă va exista o creştere a vitezei de deplasare şi dacă asta e de dorit în zona centrală. Pasajul de la Casa Presei Libere, de la Universitate sau Latin sunt toate un mod de a rezolva o problemă. Considerăm că de atunci am evoluat sau nu? E destul de simplu. În oraşele cu soluţii contemporane nu se mai mută traficul pietonal în subsol decât în anumite cazuri. Acele cazuri nu sunt în zone centrale, în pieţe de importanţă la nivelul oraşului.

Ultima propunere nu face altceva decât să continue ideea că Piaţa Roamană este o intersecţie mare. Atât şi nimic mai mult. Să ne plângem că nu avem spaţii pietonale publice de calitate? Că nu avem pieţe publice urbane? Nu cred că trebuie să ne îngrijorăm din cauza acestui proiect. Nu cred că se face, dar ne putem întreba dacă face parte din această listă.

Poate că acum vor face ceva. Poate că nu. La cum evoluează celelalte lucrări ale primăriei, nu cred că se vor apuca de aşa ceva. Discuţiile însă nu costă atât de mult ca realizarea efectivă. Nu trebuie să uităm că proiectele se plătesc şi circulă un zvon că există deja un contract de execuţie pentru o lucrare la Piaţa Romană. În acelaşi timp, aş vrea să se înţeleagă că acestă propunere nu are nicio legătură cu un proiect de urbanism sau arhitectură.

P.S.: Vreau să precizez că această propunere se face avându-l primar pe domnul Oprescu, arhitect-şef pe domnul Pătraşcu şi proiectant subcontractat pe domnul arhitect Beldiman (de acum înainte voi spune şi numele primarului, arhitectului-şef, dacă este vorba de lucrare publică, şi a proiectantului).

8 comentarii la „Pasajul pietonal subteran din Piaţa Romană”

  1. Poti sa adaugi si numele sefului CTUAT daca tot te-ai pornit pe dat nume.
    Pe de alta parte, as spune ca pasajul nu ajuta scurtarea tipilor deloc pentru ca oricum semaforizarea auto cred ca va ramane; banuiesc ca nu va fi pe indicatoare de cedeaza trecerea si prioritate de dreapta. Totusi, daca in felul asta poti intra la metrou si de pe coltul dintre Dacia si Catargiu fara sa mai stai cu grija la trei treceri de pietoni succesive atunci poate ca e un castig. Iar daca cei de la ASE mai capata in felul asta si niste spatii comerciale in plus iar aia care sunt tarabagii in porticul din Piata Romana nr. 9 vor gasi mai avantajos pasajul (nu cred caci nu va fi acelasi dever) atunci ar putea sa fie in regula. E un progres ca s-a renuntat la scamatoria pasajului rutier care era o gugumanie.

    Răspunde
    • Nu cred că e foarte important numele şefului comisiei, nu trebuie uitat că legea zice că acordul comisiei este consultativ…ar trebui, păstrând logica asta, să pomenesc numele tuturor şefilor de la toate comisiile de avizare 🙂 …evident că semaforizarea rămâne şi probabil că se va scurta cu câteva secunde, nici nu ştiu dacă se ştie exact cu câte…m-aş mira ca spaţiile respective să fie destinate tarabagiilor 🙂 …ar fi o idee să vedem cam care este legătura cu alte propuneri vehiculate în PIDU, cel care era o altă prioritate a primărie şi avea ceva idei pentru zona asta…ar fi logic să fie conform unui plan, dar mi-e teamă că nu există nicio minimă coerenţă

  2. da, insa vezi ca seful acestei comisii este si autorul proiectului insertiei din Lipscani, intre Selari si Smardan, pe parcelele goale de la numerele pare. Acolo unde s-a si schimbat beneficiarul de pe panoul de santier, santier care a demarat cand numele beneficiarului era „ala bun” … Ca_cam cred ca_cateodata conteaza daca pot sa ma exprim asa elegant.

    Răspunde
    • câteodată contează, evident, dar nu în cazul Romană…în cazul prezentat de tine evident că aş spune numele, pentru calitatea de proiectant, şi aş adăuga şi funcţia în cadrul comisiei…repet, cazurile sunt diferite

  3. Ciclul de semaforizare din piaţa Romană va rămâne exact același. Timpul de verde pentru un flux de pietoni nu poate fi eliminat prin construcția pasajului subteran, din motivul că acest timp este sincron cu un timp de verde al autovehiculelor pe alt flux de trafic ce traversează intersecția și cu care acesta nu intră în conflict.

    Există un număr de stații de metrou care au accese improprii / complet inadecvate numărului de călători din prezent. Desigur, nu Metrorex are în sarcină rezolvarea problemei de acces la staţie, ci primăria municipiului. Pentru accesul la stația de metrou de la piața Romană sunt necesare niște „tuburi” având lățimea unui trotuar, care să conecteze un număr oarecare de puncte de acces din intersecție cu vestibulul Nord al stației de metrou. Din păcate, acest vestibul Nord are un număr foarte mic de turnicheți de acces, iar această problemă trebuie rezolvată numai de către Metrorex. O soluţie constă în înfiinţarea unui nou punct de acces şi validare în noul pasaj subteran, care să permită conectarea directă cu ambele peroane ale staţiei.

    Răspunde
    • păi sunt sigur că s-au gândit la o modificare a semaforizării pe o zonă mai mare, aşa cum se face în toate proiectele 🙂 …pasajul are mai multe justificări, din punctul de vedere al proiectantului şi iniţiatorului, iar accesul la staţia de metrou este doar una dintre ele… poate era mai justificat o legătură cu PIDU, cu propunerea care viza şi problema accesului şi o continuitate în idei propuse… altfel, cred că e foarte realist un scenariu în care se sapă o groapă, poate mai multe, se începe un pic din pietonal, apoi se constată ca prin minune că problema va fi rezolvată definitiv doar cu un pasaj rutier subteran pe direcţia bd. Dacia… se prelungeşte lucrarea şi se termină peste 7-8 ani, accesul la metrou nefiind realizat (un exemplu asemănător avem la Eroii Revoluţiei)

    • O soluție ar fi transformarea Străzii Căderea Bastiliei dintre Strada Constantin Daniel și Piața Romană și a Străzii Dimitri Mendeleev dintre Strada Biserica Amzei și Piața Romană în spații pietonale și atunci ar rămâne în consecință doar două artere și s-ar diminua timpii la semaforizare.Și-n consecință s-ar decongestiona traficul rutier acolo.

  4. Să se ocupe cei de la infrastructură de Piața Victoriei.Sunt prea multe semafoare rutiere și pietonale.Partea mai rea e că și noi pietonii suportăm traficul rutier aglomerat pe trecerile de pietoni.Să pună mâna cât mai urgent să construiască pasaje pietonale subterane care să înlocuiască trecerile de pietoni.Nu mai suportăm.Trafic rutier infernal.Claxoane.Au încărcat de-a lungul anilor piața victoriei cu semafoare rutiere dar să gândească o resistematizare,o reducere a numărului arterelor ce o străpung și-n general o simplificare a infrastructurii rutiere n-au făcut.La Pasajul Victoriei ar putea adăuga o intrare de pe Bulevardul Ion Mihalache,o a doua de pe Bulevardul Aviatorilor,o ieșire pe Strada Buzești,o a doua pe Calea Victoriei,o a treia pe Bulevardul Lascăr Catargiu și o a treia intrare de pe Șoseaua Pavel Kiseleff.S-ar mai reduce numărul vehiculelor ce intră în Piața Victoriei.Orice numai să rezolve neapărat problema traficului la Piața Victoriei.Cât despre refugiile de tramvai să le ia pe toate la rând și să se ocupe de cele lipsite de garduri de protecție să le construiască garduri de protecție și să le mărească lățimile la 2 m.Sunt extrem de înguste și de periculoase pentru pietoni.În + să le construiască și pasaje pietonale subterane să nu ne mai îngrămădim îmbulzindu-ne până ne dă verde sau până opresc șoferii acordându-ne prioritate.

    Răspunde

Lasă un comentariu