In urma primului sondaj, prin care ati putut alege una dintre zonele ce vor fi reamenajate, voi ati decis ca cea mai interesanta ar fi segmentul Dambovitei intre Podul Eroilor si actuala Piata Operei. Zona este punctul final al axei est-vest a orasului, in imediata apropiere a dealului Cotroceni. Dambovita traverseaza in acest punct o zona verde, de dimensiuni nu foarte mari, avand Parcul Operei pe stanga si Parcul Eroilor pe dreapta.
Zona nu a suferit transformari majore de-a lungul timpului, unele dintre cele mai importante fiind sistematizarea raului, in diferite perioade, si aparitia unor cladiri de importanta majora in cadrul orasului.
Pe imaginea din satelit din prezent (sursa Bing Maps)se observa principalele elemente: cele doua parcuri despartite de rau, cladirea Operei domina una dintre laturi alaturi de caminele Facultatii de Drept, aflata in continuare pe bulevardul Kogalniceanu. Biserica Elefterie Nou este un pic retrasa fata de piata. Piata Operei este intersectia mai multor strazi: bd. Eroilor Sanitari (continuarea bd. Kogalniceanu) o latura a cheiului Dambovitei, str. Sf. Elefterie, str. Dr. Lister si str. C. Negri pornesc din piata. Pe partea stanga se remarca amplasamentul ciudat al Operei, care chiar daca este o cladire simetrica, are axul de simetrie deplasat fata de piata. Partea de sud-vest, zona cartierului Cotroceni, nu a fost afectata major, din fericire, de sistematizarea anilor ’80, in contrast cu partea de nord-vest unde si-au facut aparitia minunate ctitorii, asa numita Casa Radio, acum in stadiul de ruina si probabil parte a unei viitoare investitii care se va „integra” in tesutul urban.
Pe planul cadastral al situatiei existente se pot observa toate elementele din zona. Se observa amplasamentul cladirii Operei si trama stradala intrerupta de „podul din Piata Operei. In partea de nord-vest se afla Podul Eroilor, unul dintre elementele modificate in urma sistematizarii Dambovitei in anii ’80. Zona este dominata de spatiile verzi reprezentate de cele doua parcuri.
Sa vedem insa cum s-a ajuns la conformatia de astazi a zonei si ce „parcurs” a avut in istorie, analizat succint.
Planul Borroczin de la 1852 cu zona Dambovitei inca nesistematizata. Se observa cateva elemente existente si astazi cat si traseul sinuos al raului. Se observa existenta unei intersectii deja in aceea perioada cu cladiri in lungul strazii Elefterie.
Planul Cerkez de la 1883 cu zona in plina dezvoltare si Dambovita la prima sistematizare.
Pe planul Orascu de la 1893 se observa deja conformarea unei piete la intersectia strazilor cu Dambovita si cu axa est-vest a orasului, bulevard aparut in urma dezvoltarii dupa principii hausmaniene. Pe cele doua planuri am marcat si trei strazi care vor dispare in timp. Una dintre ele este continuarea strazii Elefterie, purtand aceeasi denumire. Piateta generata de forma unei elipse este simetrica pe axa mare fata de Dambovita. Actualul pod Eroilor nu exista inca, putandu-se observa cateva strazi care au fost doar propuneri din care doar prelungirea Stirbei Voda s-a realizat mai tarziu.
Planul cadastral din 1911, primul plan detaliat al orasului ne prezinta evolutia zonei. Piateta se pastreaza in forma propusa la 1893 doar pe partea stanga. Inca se pastreaza strazile Elefterie, partea din stanga, iar la sud au aparut deja parcelari. In afara aparitiei catorva cladiri importante (Facultatea de Medicina, Scoala Veterinara si Institutul Bacteriologic) zona ramane inca neamenajata fiind la periferia orasului. Piata primeste insa denumirea de Piata Garei Centrale existand planuri de amplasare a unei cladiri ce ar fi trebuit sa devina gara principala a orasului . Gara de nord exista deja(denumirea initiala fiind gara Targoviste) fiind a doua dupa Gara Filaret. Terenurile libere de pe parte stanga a Dambovitei sunt proprietatea C.F.R.-ului tocmai pentru a putea fi amplasata viitoarea gara. Aceasta ar fi trebuit sa fie pe terenurile unde astazi sunt Facultatea de Drept si caminele, Opera, Parcul Operei si „Casa Radio”(gasiti mai multe informatii despre acest proiect pe blogul La pas, in oras).
Trecand la perioada de dupa primul razboi mondial observam pe harta orasului la 1926 dezvoltarea zonei. Denumirea Piata Garei Centrale este inca pastrata si apare prelungirea Stirbei Voda cu amplasarea unui viitor pod.
Cele doua poze ale viitorului Pod Eroilor sunt din articolul lui Raiden, cu precizarea ca odata cu amplasarea noului pod, tramvaiele traversau Dambovita pe aici renuntandu-se la trecerea acestora pe podul de la Cotroceni si la segmentul de linie dintre cele doua poduri de pe partea stanga a splaiului.
Harta orasului din 1938 ne ofera o noua imagine a zonei.Strada Elefterie este in contiunare compusa din amandoua segmentele, fiind chiar pe traseul autobuzului nr. 47 cu capetele de linie Carol Davila si Foisorul de Foc. Pe amplasamentul Parcului Operei apare o baza sportiva, terenurile de sport Venus. Este deja marcat pe plan Monumentul Eroilor Sanitari.
O cladire importanta este noua Facultate de Drept si caminele care fac parte din proiectul Cetatii Universitare. Odata cu amplasarea facultatii au disparut si cele doua stradute paralele cu Sf. Elefterie. Ideea unui centru universitar a aparut din aceea perioada, in continuarea cladirilor cu aceeasi functiune de pe axa est-vest a orasului. Proiectul a fost preluat apoi de autoritatile comuniste.
Autoritatile comuniste au incercat in anii ’50 dezvoltare proiectului Cetatea Universitara. Cele trei imagini sunt oferite de armyuser cu blogul sau locuri in bucuresti… , ele reprezentand idei pentru dezvoltarea cetatii, prezentate in revista Arhitectura a acelor vremuri.
Tot in anii ’50 apare o cladire reprezentativa Teatrul de Opera si Balet, institutie ce va fi transformata in Opera Nationala din Bucuresti.
O imagine aeriana a zonei in anii ’60, sursa aici, ne prezinta amplasamentul Operei si aparitia platoului betonat de peste Dambovita. Se observa cum axul de simetrie al cladirii este mutat fata de piateta. Nu stiu motivele pentru care cladirea a fost amplasata asa, poate ca urma sa fie construit si altceva in legatura cu piata sau poate au vrut sa fie o ruptura clara fata de axele generate de biserica Sf. Elefterie si trama stradala de pe partea dreapta, elemente din alta epoca, nu foarte „indragita” de autoritatile din aceea vreme.
Pe harta de transport din 1973 nu se observa inca modificari, strada Elefeterie avand aceeasi configuratie. Probabil pe imaginea aeriana nu se vede strada din cauza vegetatiei, poza nefiind la o calitate buna.
Cele doua poze de pe forumul Tram Club Romania sunt din acelasi an 1973. Este de remarcat abundenta vegetatiei din zona pietei la care contribuia in mod evident si Dambovita cu malurile inca nebetonate.
Acele imagini ale anilor ’70 incep sa se schimbe odata cu sistematizarea Dambovitei si constructia metroului. Pe imaginea aeriana din 1977, sursa aici, se observa santierul statiei de metru Eroilor, amplasata sub actualul Parc Eroilor.
Planul transportului in comun din anul 1982 ne arata o situatie usor modificata. Strada Elefterie nu isi mai continua traseul peste Dambovita. Odata cu sistematizarea raului, platoul peste Dambovita este modificat fiind redus ca dimensiuni. Podul de la Eroilor este si el daramat si se reface in forma pe care o vedem si astazi.
Iata si o imagine cu Dambovita betonata si platoul cu dimensiuni reduse. Acesta a fost refacut dupa 1990 si se gaseste in aceeasi forma si astazi.
Dupa aceasta scurta istorie a zonei trecem la propunerea de modificare. Am incercat sa pun accentul pe legatura dintre cele doua spatii verzi. Circulatiile au fost modificate major doar pe malul drept al Dambovitei.
Propunerea mea are ca element principal o pasarela peste Dambovita care sa fie o continuare a celor doua parcuri. Sub aceasta pasarela va fi o zona de cafenele legata de Parcul Eroilor. In partea de est am amplasat un amfiteatru in aer liber care sa fei un punct de atractie cu eventuale spectacole de opera in aer liber. Inaltimea acestuia nu depaseste inaltimea vegetatiei existente astfel incat sa se integreze in Parcul Operei. Sub aceasta constructie am prevazut un spatiu de parcare subteran, ce ar trebui sa deserveasca intreaga zona. Circulatia de pe malul drept se va trece in subteran existand un pasaj cu mai multe intrari (din Kogalniceanu, din cheiul Dambovitei si din piata) si cu o iesire catre Stirbei Voda, pentru cei ce fac stanga si o alta iesire dupa Podul Eroilor in continuarea cheiului. Podul de la Eroilor va fi practic dublat, cei care circula de pe Stirbei Voda trec pe pasjul suspendat, iar cei care vin pe chei dinspre Grozavesti trec pe sub pasaj si in continuare pe sub „pasarela verde”.
Pentru final am pastrat o imagine aeriana. Am suprapus propunerea mea peste o panorama facuta de Raiden. Am ales in mod deliberat sa nu amenajez spatiul din fata Operei pentru ca mi-am propus sa fac o propunere detaliata pe acel teren.
Pana la urmatoarea propunere va doresc o vizionare placuta a unei mici animatii cu ideea mea pentru zona aceasta.
Daca te ocupai de partea mai din aval puteai sa spui de la Opera la Erorilor avand in vedere problema din Gutenberg … dar dincolo de glume amare, acum am sa ma uit si eu mai atent la ce ai postat
Nu ti se pare ciudat ca din prima intentie nu s-a mai pastrat esentialul? anume ca bulevardul (primul bulevard) taiat prin fata Universitatii mergea drept avand ca tinta Palatul Cotroceni? Nicio amenajare urbana n-a mai facut sa se simta aceasta intentie …
mi-a placut aia cu Erorilor :)) trecand la cel de al 2-lea comentariu asa am gandit si eu prima data…sa cresc importanta primului bulevard(Kogalniceanu), dar am ales sa bag circulatia in subteran si sa ramana mai linistita zona…m-am gandit ca oricum majoritatea vor merge pe Stirbei si in continuare pe viitorul pasaj de la Academia Militara…ai dreptate cu monumentul, dar poate ma apuc sa fac ceva detaliat si acolo :)…cu piata Operei am zis ca o las pentru o viitoare propunere pentru ca nu am avut o idee clara, dar am acum am in cap ceva in legatura si cu zona de camine, deci va fi detaliat terenul :)…nu am vrut sa pomenesc absolut nimic de Opera Center pentru ca e o chestie care nu are legatura cu nimic din zona, nu are nici o treaba nici cu opera si nici cu piata…e pusa la misto si domnul arhitect s-a jucat, in cel mai bun caz, doar cu fatadele
Aceasta zona este definita de prezenta bisericii Elefterie (pe care ai eludat-o), a Operei, a creatiei lui Dorin (din pacate), a unui curs fals si neamenajat de apa, a unor zone verzi nefrecventate, a Spitalului Municipal, paragina Bibliotecii Nationale, niste poduri urite si o circulatie aproximativa.
And now for something different…
Apropo de parculetul de la Eroilor:
@dp…multumesc pentru comentariu si stai linistit ca nu am vazut nici o rautate 🙂 am sa raspund la fiecare punct in parte:
Ce am zis despre "spiritul locului" era un comentariu adresat de fapt lui DP. Cum zici si tu, in opinia mea locul respectiv nu are aproape nici un spirit propriu si nici nu prea "face parte" din cartier (cu singura exceptia a parculetului recent). Lucruri pe care proiectul tau vine sa le rezolve, in opinia mea, si sa creeze un "spirit al locului".
-partea cu mobilierul urban nu am luat-o ca pe o critica…am explicat ca e doar idee si ca ar trebui sa va inchipuiti si cum arata cu mobilier si amenajare detaliata :)
Mi se pare ca cel mai important in ceea ce faci e ca demonstrezi ca si Bucurestii pot fi un loc de trait bine, cu o calitate a vietii (de orasean) acceptabila. Tot ce trebuie e putina bunavointa…
Wow, ce articol! Deja vii cu lucruri complexe si nu pot sa spun decat ca sunt (si mai) impresionat.
mersi pentru aprecieri si nu ai de ce sa imi multumesti pt link-uri :)… am 3 idei despre implementarea propunerii:
Foarte interesant!
@armyuser…ce ma intrebi tu e o problema foarte complexa a oraselor mari si chiar nu stiu ce s-ar putea face…exista pentru astfel de probleme strategii facute de mai multi specialisti asa ca nu stiu cum sa raspund eu, mai ales ca nu am nici o competenta…pot sa-ti dau cateva exemple de "reabilitari" cum ar fi in New York metroul sau sau Harlem-ul, dar e vorba de strategii la nivelul orasului in care sunt implicati administratia, ong-uri si locuitorii zonei…deci poriectarea unor spatii noi care ar putea genera astfel de probleme vine in urma unor studii si concluzii trase de altii :)…unele masuri insa sunt extrem de simpliste, dar cu un efect imens (de ex. o iluminare foarte buna a spatiului public sau refacerea constanta a mobilierului stradal etc.)
Ce spune Armyuser e intr-adevar o problema pentru o societate ca a noastra. Ca exemplu concret este operatiunea in curs de inchidere a porticului UAUIM la strada Academiei, langa biserica pe motiv ca acolo e un loc de facut pipi. Corect! Si chiar daca e o scuza pentru a mai obtine niste metri patrati, e totusi o scuza cu temei
ma gandesc ca in cazul in care porticul nu ar fi doar un spatiu de parcare, intrarea in Oce ar fi pe partea porticului si s-ar face o amenajare a spatiului intre scoala si strada, nu s-ar fi ajuns in situatia asta si nu ar mai fi fost o "scuza" 🙂
Salut!
@Giurgiu…bine ai revenit nu neaparat aici cat mai degraba pe blogul tau :)…si acum despre solutie, eu am "prelungit" parcul Operei pana la apa pe malul stang deci cred ca aici am o apropiere destul de generoasa de apa…nu am gandit zona asta ca o amenajare pentru plimbari cu barca pentru ca am avut in cap ideea de apa care traverseaza o zona verde, spatiul verde care invadeaza apa (chiar si de sus)…mi-am inchipuit ca in timp vegetatia de pe pasarela va "cobora" catre apa si raul va fi "scaldat" in verdeata…am in proiect inca doua zone de amenajare a Dambovitei care sa cuprinda si posibilitatea folosirii de catre public a apei, dar inca am de lucru si vreau sa fie o surpriza :)
Salut. Foarte interesanta propunerea. Cand am vazut fotografia din satelit de la inceputul articolului, primul lucru care mi-a trecut prin minte a fost o unire ale celor 2 spatii verzi prin acoperirea Dambovitei, insa citind mai departe am avut placuta surpriza sa descopar o solutie mai buna, care ofera si cursului de apa un rol in proiect. Parcul operei are un petential f mare, inca neutilizat. Cat despre Opera House, eu zic ca un astfel de proiect ar pune-o cumva in valoare. Ti-as sugera sa iei in considerare si Casa radio, un pol destul de puternic de atractie.
@axelanti…intra la sectiunea contact, scrie exact ce ai nevoie, lasa mail-ul si vad daca am ceva ce te poate ajuta…din pacate nu toate planurile pe care le am sunt la rezolutie buna, dar vorbim mai multe pe mail
frumos proiectul…. pacat ca la nivelul administratiei nu dispunem de oameni cu viziune…
mersi…e doar o idee utopică 🙂
Exceptional, cred ca rampele alea sunt cam abrupte, ar trebui niste trepte ca pe vreme nasoala aluneca aia pe noroi
mersi… e doar la nivel de volume simple, normal că rampa ar fi modificată substanțial în realitate
Planul e interesant, dar probabil trebuie revizuit prin prisma ultimelor lucrari de infrastructura si proiecte din zona. Nu sunt expert in arhitectura sau urbanism, dar ridic cateva probleme la care merita sa meditam:
1. Zona prezentata este moarta seara, din cauza faptului ca este foarte dezechilibrata. Pe partea dreapta a Dambovitei exista doar case si cateva cladiri de birouri, pe cand pe partea stanga nu exista nimic. Prin urmare, nu e o zona in care „te afli” pur si simplu (cu exceptia locuitorilor din zona Cotroceni, care au probabil locuri mai bune de plimbare). S-a incercat o reabilitare a parcului de la Opera, insa seara arata in continuare sordid si nu este un loc in care sa-ti propui sa te opresti (nu e suficient de atractiv si nici nu se gaseste in drum spre un punct de interes). Probabil o re-echilibrare ar avea loc doar daca se reiau lucrarile la Casa Radio si devine o zona mixta (rezidentiala/de birouri).
2. Ce se va intampla cu Casa Radio? (din cate se pare, lucrarile sunt sistate, stiu ca exista niste probleme legale acolo). Viitorul acelei enorme parcele de teren poate influenta foarte mult destinatia zonei analizate de tine.
3. Cum se va schimba traficul o data cu inaugurarea diametralei Nord-Sud (Uranus)? Probabil podul Eroilor nu va avea nevoie de o extindere, traficul fiind preluat in zona podului Hasdeu.
4. Este fezabila construirea unor tunele in zona Pietei Operei, avand in vedere ca zona este traversata si de metrou, si de Dambovita? Cat de rentabil este din punct de vedere economic?
5. Zonele de sub pasarele ajung sa devina, in general, sordide (in Romania). In plus, din cauza reflectarii zgomotului, calitatea vietii sub pasarela scade. Exemplu concret: podurile Grant si Basarab. Intr-adevar, aici e vorba de o pasarela pietonala, deci se elimina cel putin zgomotul de deasupra, dar problema ramane. Nu stiu daca imi voi dori ca pieton sa trec pe sub aceasta pasarela sau sa beau cafeaua in zona. (probabil ca se pot alege materiale care sa absoarba zgomotul masinilor si, cel putin, propunerea ta rezolva problema parcarii in zona)
Oricum, admirabila initiativa! Keep up the good work! 🙂
mulțumesc, e doar o propunere virtuală și e destul de veche 🙂 nici eu nu știu dacă aș mai face chiar așa… e zona „moartă” seara și tocmai de aceea am încercat să introduc funcțiuni publice sub aceea pasarelă verde și ține foarte mult de amenajarea detaliată și întreținerea zilnică pentru ca un astfel de spațiu să nu se transforme într-o zonă dubioasă… nu știu nimic despre Casa Radio, adică nimic față de ce este prezentat public și deocamdată nu pare că se va reinvesti… m-aș mira să se facă vreun studiu după inaugurarea Buzești-Berzei dacă nu s-a făcut nimic după Basarab 🙂 …când propuneam eu tunelele pe aici nu știam exact pe unde trece noua magistrală de metrou… până la urmă e doar o idee, pentru ceva real ar trebui făcute multe analize și planuri din diferite domenii, nu doar urbanism
A, am uitat: as mai adauga faptul ca in Romania, gazonul este foarte greu de intretinut, din cauza temperaturilor extreme, deci pasarela s-ar putea sa ajunga sa arate parjolita in lunile iulie-august (cam cum arata, de exemplu, parcul Izvor in timpul verii, deoarece sunt prea putini pomi plantati acolo si cei existenti sunt prea tineri).