Nu știu câți își mai aduc aminte, dar Idei Urbane este un birou virtual de proiectare. Așa am gândit de la început funcționarea acestui blog/site sau cum vreți să-l denumiți și în contiunare îl privesc înacelași fel. Cum în orice firmă de proiectare se întâmplă concomitent mai multe lucruri, tot așa și în biroul nostru avem mai multe proiecte de care se ocupă diferiți colaboratori. Avem pozele lui Radu și poveștile domnului Dobrescu, avem bășcălia și sugestiile de lectură, avem propunerile și plimbările.
Ca în orice birou există discuții, certuri sau bârfe. Unul dintre subiectele de discuție sunt banii, profitul făcut de biroul nostru virtual. Din când în când primim un mesaj de al cititori, mesaj în care se pune problema banilor. De la aceste mesaje pornește și discuția din birou. În general ni se sugerează că nu ar trebui să cerem bani pentru plimbările organizate de birou sau poate, în cel mai rău caz, ar trebui să fie o sumă simbolică. Oricum, cel mai bine este gratis, că până la urmă nu facem mare lucru.
Deci, în viziunea unora, produsele oferite de biroul nostru ar trebui să fie gratis. În principiu sună bine și ar fi frumos să fie adevărat. Să vedem ce înseamnă acest gratis. În primul rând avem site-ul, iar existența acestuia înseamnă costuri pentru biroul nostru virtual. În fiecare an plătim hosting, am dat bani pe domeniul propriu și cineva lucrează pentru site. Acești oameni nu sunt plătiți, dar își donează timpul lor pentru ca articole să apară și voi să primiți ceva nou aproape zilnic. Deci, este site-ul gratis? Este, dar doar pentru beneficiari, pentru voi.
La Plimbările urbane am folosit la început câte un dosar pentru fiecare zonă, iar acum avem o tabletă, modalitate mult mai bună pentru a prezenta informații. Când am printat dosarele am plătit ceva bani unei alte firme, iar tableta este un cadou de la un sponsor (deci cineva a plătit pentru aceasta). Toate informațiile pe care le prezint pe tur sunt strânse în urma unei docementări, putem pune la socoteală și realizarea schițelor și modificarea planurilor prezentate, totul pentru ca prezentarea să fie cât mai interesantă. Pe lângă coturile materialelor și timpul alocat documentării și realizării materialelor, cred că putem lua în calcul și munca din timpul turului.
Nu vreau să credeți că mă plâng de situația actuală. Cred că biroul o duce foarte bine și avem proiecte noi în lucru. Ce vreau să le spun celor cu sfaturi „deștepte” este că nimic nu e gratis. Cineva plătește întotdeauna, chiar dacă este un sponsor sau doar proprietarul biroului nostru virtual. Vor exista întotdeauna costuri reale, iar cel mai important este faptul că ne investim timpul în așa ceva. Aș vrea să ne obișnuim cu gândul că nimic nu este gratis și că serviciile oferite trebuie plătite. Nu este o obligație pentru nimeni să participe la plimbări, dar încercați să vedeți plata acestui serviciu și ca pe un mod de a recompensa munca din întreg biroul.
Sunt foarte realist în ce privește posibilitățile de a face bani direct din blog. Așa ceva este imposibil pe această nișă, iar asta nu se datorează doar volumului de trafic pe net. Este vorba de a înțelege că munca se plătește, chiar dacă munca reprezintă un articol pe internet. Dacă nu se pot scoate bani din trafic, deci excludem articole pe bază de abonament plătit, atunci există posibilitatea altor colaborări sau proiecte în offline. Plimbările urbane este un astfel de proiect, colaborarea cu agenții media alt mod etc. Nu este o garanție că se poate crește calitatea, dar în felul acesta întreaga blogosferă nișată pe subiectul București ar putea deveni profesionistă. Dacă doriți calitate trebuie să plătiți, altfel vom rămâne în același stadiu.