Aglomerație la Unirii

Urmăresc de ceva vreme ce se pregătește la Unirii, în toată zona Pieței Unirii. În ultimul timp au început să se aglomereze veștile despre proiecte din această zonă centrală. Au fost ceva încercări ale primăriilor de sector 3 și 4 de a intra ilegal cu amenajări, iar cei de la 4 au dat un fel de spoială în pasajul rutier. Știm cu toții cu ce rezultate. Acum lucrurile se schimbă un pic și văd că avem patru mari proiecte, deocamdată patru: un pod pietonal și reamenajare zona Sf. Apostoli, preponderent în subteran avem refacerea pasajului rutier, refacerea Dâmboviței și la suprafață, din nou, extinderea infrastructurii de tramvai pe direcția Calea Rahovei – Calea Călărașilor/ Sf. Vineri.

Pe o imagine din satelit a Pieței Unirii am marcat (aproximativ) zonele celor 4 proiecte mari. Să ne uităm un pic mai în detaliu la ce se vrea și ce se promite.

Podul Calicilor – zona Sf. Apostoli

Primul proiect este ceva mai vechi, face parte din PIDU, și iată că are șanse să se realizeze după atât de mulți ani. Pe blog am mai vorbit în diferite articole despre PIDU, cu păreri și pozitive și negative.

Imaginea este din puz-ul aprobat special pentru acest proiect. Trecem peste denumirile Podul Calicilor și Sf. Apostoli (au și nu prea justificare) și ne uităm un pic în detaliu. În principiu avem o nouă traversare pietonală a Dâmboviței, o trecere ce face legătură directă între zona pietonală a Centrului Istoric și viitoarea amenajare Sf. Apostoli, în zona bisericii Domnița Bălașa, în spatele Palatului Justiției.

Strict din punct de vedere urbanistic mi se pare unul dintre cele mai bune proiecte din PIDU. Face o legătură pietonală și traseu biciclete între centrul vechi (poate asta va fi o nouă șansă pentru zona aia) și zonele din spatele blocurilor de pe Unirii. Le transformă pe acestea din spații haotice de parcare în ceva mai uman, ceva de secol 21. Mă rog, avem și o parcare auto subterană, dar sunt și mici detalii interesante (sugestia de transformare a parterului blocurilor).

Dacă vă uitați atent, există și o viitoare legătură pietonală pe malul râului către Izvor (rămâne de văzut ce se face). Nu știm cum va arăta zona în care intră Dâmbovița în subteran, cum se refac circulațiile și datorită tramvaiului, dar nu cred că este o problemă apropierea viitorului pod de trecerea actuală. Aș spune că cu cât avem mai multe întreruperi și secționări ale traficului rutier pe schei, cu atât mai bine. Prioritatea nu este mașina.

Vedeți aici mai multe informații despre buget și faza actuală și aici câteva poze puse de primar, poze tot din vechiul PIDU. Rămâne de văzut dacă se aprobă bugetul și cum merge proiectarea/șantierul… proiectul este al Primăriei Generale.

Pasajul subteran rutier Unirii

Pasajul va intra în șantier în anul următor, aparent acum suntem la stadiul de proiectare și este cumva luat la pachet cu planșeul peste Dâmbovița. De data asta se pare că este ce trebuie, adică o consolidare și nu doar cosmetizare. Să spunem că asta e o lucrare tehnică, deci nu am ce să comentez. E un pasaj subteran, stă să cadă, a fost prost făcut de la început… vedem ce se va face. Aici câteva informații despre proiectul de care se ocupă Primăria Sector 4.

Dâmbovița și planșeul

Alt proiect care a fost prezentat ca unul strict tehnic este refacerea planșeului peste Dâmbovița. Aici aveți destule informații și trimiteri către prezentări ale proiectanților sau celor implicați. Suntem tot în subteran și pare că este unica soluție extraordinară propusă. Și noi trebuie să o acceptăm așa… nu spun că ar trebui să avem o utopie, dar nici nu punem în discuție alte idei. De acest proiect se ocupă tot Primăria Sector 4.

Extinderea infrastructurii de tramvai

Ultimul proiect de pe listă este dedicat transportului public și vizează refacerea legăturii de tramvai prin Piața Unirii. Deocamdată știm că s-a început anul trecut, chiar și partea de PUZ, o chestie impusă prin lege pentru astfel de proiecte.

Avem și un plan de reglementări (sursa) în stadiul de consultare publică la faza de urbanism. Nu e mare lucru ca informație, dar tot este ceva, ne putem face o idee vagă pe unde vor să introducă traseul tramvaielor.

Din aceași propunere am ales un detaliu cu traseul tramvaiului. Pare că este varianta îmbunătățită, după prima consultare, a unei idei vechi care este în sfârșit pe cale de a se realiza. Cumva am senzația că acesta este poate cel mai important dintre proiectele din zonă, dar rămâne de văzut cum se va face implementarea, care va fi legătura cu metroul sau restul transportului public etc… proiectul este al Primăriei Generale.

Câteva concluzii

Aparent lucrurile se mișcă, se mișcă chiar într-o direcție bună. Avem un proiect esențial pentru transportul public, un prim pas pentru implementarea unei strategii vechi pentru spațiu public amenajat pentru oameni, consolidarea unui pericol public și refacere și consolidare a infrastructurii rutiere vechi. Avem de toate, pentru toată lumea…

Și, totuși, unde este viziunea? Unde este abordarea de contemporană și modernă pentru un spațiu de asemenea importanță la nivelul orașului? Tot ce putem este să avem proiecte rezolvate individual, luate fiecare ca fiind complet independente și doar motiv de a spune că s-a făcut?

Ne apucăm de câteva șantiere fără a avea un plan pentru piața asta. Fiecare este cu bucata lui. Când se vorbește de proiecte, sunt luate individual, cu o soluție deja stabilită și o veșnică amenințare pe partea structurală… Dar nu știm dacă s-au discutat și alte soluții, alte variante sau, dacă s-a făcut asta, ce opțiuni ar fi…

Pentru Dâmbovița pare că este o unică soluție: să stea în subteran… nu am văzut nicio mișcare care să pună în discuție această unică rezolvare. De ce ar trebui să fie în subteran? De ce să nu o vedem trecând printr-un parc nou, modern și adaptat la o piață centrală? De ce nu am avea chiar un mic lac artificial?

Pentru extinderea tramvaialui facem un PUZ, dar în proiectul ăsta nu regândim toată circulația din piață… pentru că ce? ce ne împiedică? nu găsim soluții mai bune pentru tot traficul din piață? nu e nevoie de introducerea acum a unor soluții pentru transportul public general? de ce nu am profita de întregul șantier și să avem ceva de secol 21? Pasajul rutier se reface, consolidează și ce o mai fi nevoie… Dar de ce nu ne întrebăm dacă e nevoie de acel pasaj? Sau poate e nevoie să introducem și alte bretele pentru pasaj, bretele care să facă legătura cu alte artere? Doar consolidăm o idee proastă din anii 80 și credm că e ok…

Nu văd în acest moment nicio viziune și o abordare profesionistă a refacerii Pieței Unirii. Sunt proiecte care se vor face și vor transforma complet spațiul, dar nu știu în ce… Dacă ne luăm după amenajările făcute în general de Primăria Sector 4, o să ne umplem de kitsch la scară universală. Probabil că amenajarea de la Eroii Revoluției va fi mic copil pe lângă ce se poate face aici. Sau poate se introduce în ecuație un parteneriat de succes între domnii de la 3 și 4, în cazul acesta nu mai avem nicio șansă pentru ceva decent. Dar Primăria Generală ce face? Ea e cea care ar trebui să aibă viziunea… nici măcar nu s-a luat în discuție un concurs pentru refacerea pieței. Nimic, nimic! Chiar dacă știm ce soartă au concursurile la noi și ce rezultate oferă, măcar am fi avut mai multe discuții pe tema Pieței Unirii.

Suntem blocați în mentalitatea noastră tradițională (vezi multitudinea de proiecte pentru București, niciodată finalizate) și preferăm o rezolvare punctuală. Poate că e mai simplu așa, poate nu putem mai mult. Deocamdată nu putem mai mult.

Lasă un comentariu